Britse bedrijfsleiders vragen noodlijn voor Eurostar

Volgens mediaberichten zou Eurostar nog maar voor enkele maanden geld hebben. ©Bloomberg

Britse bedrijfsleiders hebben de regering opgeroepen deel te nemen aan de redding van het spoorbedrijf Eurostar, waarvan het overleven aan een zijden draadje zou hangen. Ook het afgelopen weekend drongen politici en zakenlui aan op financiële noodsteun.

De groep London First zegt in een brief aan de Britse minister van Financiën Rishi Sunak, die het persagentschap Bloomberg kon inkijken, dat Eurostar nood heeft aan 'een snel optreden om zijn toekomst veilig te stellen'. De brief werd ondertekend door 25 bedrijfsleiders en wetenschappers. Ook Christophe Fanichet, de CEO van SNCF Voyageurs, de tak van het Franse spoorbedrijf dat de Eurostar mee beheert, meldde eerder al dat Eurostar zich 'in een zeer kritieke toestand' bevindt.

Eurostar, dat de treinverbinding verzorgt tussen Londen en het Europese vasteland, telde in 2020 85 procent minder passagiers, als gevolg van de reisbeperkingen door het coronavirus. Volgens de topman van SNCF Voyageurs ligt het bedrijf 'aan het infuus'. Momenteel rijdt dagelijks nog één Eurostar-trein heen en weer tussen Parijs en Londen, terwijl er voor de uitbraak van de pandemie nog tot twee treinen per uur reden. En de situatie belooft er niet makkelijker op te worden nu Parijs strengere coronamaatregelen nam voor reizigers die uit het Verenigd Koninkrijk komen.

85%
minder passagiers
Door de coronacrisis zag Eurostar het aantal passagiers vorig jaar met 85 procent kelderen.

Amper Britse aandeelhouders

Eurostar, dat dit jaar zijn 26ste verjaardag viert, is voor 55 procent in handen van de Franse spoorwegen. Het pensioenfonds van het Canadese Québec is met 30 procent de tweede grootste aandeelhouder. Dat nam dat belang over van de Britse overheid, die niet meer in het kapitaal zit van Eurostar. Het Britse fonds Hermes bezit 10 procent, terwijl de Belgische NMBS een belang heeft van 5 procent.

5%
Aandeel nmbs in eurostar
De Belgische spoorwegen houden een belang van 5 procent aan in Eurostar.

Eurostar had vorig jaar wel al 200 miljoen pond (224 miljoen euro) aan bijkomende financiering gekregen van zijn bestaande aandeelhouders. Maar omdat de treinmaatschappij zich in een perfecte storm bevindt, klopte Eurostar in de herfst van vorig jaar ook aan bij de Britse overheid voor extra financiële steun.

Eurostar mag dan wel amper Britse aandeelhouders hebben, de hoofdzetel van het bedrijf bevindt zich in het Verenigd Koninkrijk. De Britse minister van Financiën Rishi Sunak weigerde toen extra geld te stoppen in Eurostar.

'Groene toegangspoort in gevaar'

Volgens de Britse krant The Telegraph heeft een groep Britse zakenlui en politici nu opnieuw bij Sunak en minister van Transport Grant Shapps aangedrongen dat het VK het noodleidende treinbedrijf een nieuwe reddingsboei toegooit.

'We zijn bezorgd over de vooruitzichten van Eurostar', citeert The Telegraph de brief aan de twee ministers. 'We vragen dat er snel iets wordt ondernomen om de toekomst van het bedrijf veilig te stellen. Nu het internationale passagiersvervoer deze lente naar alle waarschijnlijkheid laag zal blijven, is onze groene toegangspoort naar Europa in gevaar.' Volgens de krant heeft Eurostar nog maar voor enkele maanden geld om operationeel te kunnen blijven.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud