Eurostar krijgt reddingsboei van 290 miljoen euro

©BELGA

Eurostar is voorlopig gered. De coronacrisis en de bijbehorende reisbeperkingen kostten het spoorbedrijf, dat snel weer extra treinen wil laten rijden, bijna de kop.

Het spoorbedrijf Eurostar heeft een akkoord op zak over een financiële reddingsboei van 250 miljoen pond (zo'n 290 miljoen euro). Een zogenaamde herfinancieringsovereenkomst moet de weg voor het herstel effenen, klinkt het dinsdagochtend in een persbericht. Onder meer de NMBS komt met geld over de brug.

De spoorwegmaatschappij achter de hogesnelheidstreinen tussen Londen, Parijs en Brussel heeft de middelen nodig om een faillissement te vermijden. De toekomst van het bedrijf hangt aan een zijden draadje sinds de coronapandemie de reizigersaantallen ineen deed stuiken. In 2020 vervoerden de Eurostar-treinen 85 procent minder passagiers. Het aantal treinen viel terug van twee per uur naar een per dag.

Het spoorbedrijf, dat dit jaar zijn 26ste verjaardag viert, sloot een overeenkomst met de aandeelhouders en de banken over een herfinancieringspakket dat bestaat uit bijkomend eigen vermogen en bankleningen waarvoor de aandeelhouders garant staan. Eurostar is voor 55 procent in handen van de Franse spoorwegen. Het pensioenfonds van het Canadese Québec is met 30 procent de tweede grootste aandeelhouder. Dat nam dat belang over van de Britse overheid, die niet meer in het kapitaal zit. Het Britse fonds Hermes bezit 10 procent, de Belgische NMBS 5 procent.

Britten zeggen nee

Vorig jaar kreeg het spoorbedrijf al 200 miljoen pond (224 miljoen euro) bijkomende financiering van zijn aandeelhouders, maar dat volstond niet om de perfecte storm het hoofd te bieden. Daarom klopte het eind vorig jaar bij de Britse regering aan voor steun. Hoewel het amper Britse aandeelhouders heeft, ligt de hoofdzetel in het Verenigd Koninkrijk. Minister van Financiën Rishi Sunak weigerde echter met geld over de brug te komen omdat hij het bedrijf als Frans beschouwt.

Ook nu doen de Britten niet mee aan de reddingspoging, die geleid wordt door Frankrijk. Nochtans vroeg een groep Britse bedrijfsleiders de regering begin januari het bedrijf te redden.

Met de extra financiering wil Eurostar onder meer het dagelijkse aantal treinen tussen Londen en Parijs gestaag opvoeren. Vanaf 27 mei zouden weer twee treinen per dag heen en weer rijden, vanaf eind juni moeten dat er drie per dag worden. Als de reisbeperkingen soepeler worden, wil Eurostar tijdens de zomer nog meer treinen laten sporen.

Daarnaast moet het extra geld helpen de fusie met Thalys tot een goed einde te brengen. Die plannen raakten al in 2019 bekend, maar liepen vertraging op door de pandemie.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud