Advertentie
Advertentie

Exmar stopt MLP-plannen in de koelkast

Nicolas Saverys, de CEO en hoofdaandeelhouder van Exmar ©Frank Toussaint

De gastankerrederij en gasinfrastructuurgroep werkt op 19 nieuwe projecten, waarvan ze er 5 à 6 effectief hoopt te realiseren. Exmar is druk op zoek naar financiering, zei topman Nicolas Saverys op de algemene vergadering. De MLP-plannen zitten voorlopig in de koelkast.

Een tweetal jaar geleden leek de lancering van een MLP in New York het ei van Colombus om nieuwe LNG-infrastructuurprojecten te financieren. Een MLP of Master Limited Partnership is een beleggingsinstrument dat het midden houdt tussen een obligatie en een aandeel en veel wordt gebruikt in de Amerikaanse energiesector. Het biedt een vast rendement, maar noteert, en de ‘inhoud’ van de MLP kan groeien.

Exmar had eind vorig jaar alles in gereedheid gebracht om zijn MLP, Exmar Energy Partners LP, te lanceren, maar zette het project eind november ‘on hold’ omdat de marktomstandigheden niet gunstig waren. De MLP-markt is intussen niet verbeterd – in tegenstelling tot de aandelenmarkten, die dit jaar een mooie rit achter de rug hebben - en nu wordt het project in de koelkast gestopt.

CEO Nicolas Saverys en de andere leden van het management van Exmar hebben de voorbije maanden ook niet stilgezeten. Ze bleven ijveren voor nieuwe projecten rond de hervergassing van LNG of de liquefactie van aardgas. ‘We volgen momenteel 19 verschillende projecten’, zei Saverys op de algemene vergadering. ‘Daarvan hopen we er 5 à 6 binnen te halen.’

Samen vereisen die gasinfrastructuurprojecten echter een forse investering van 3,5 miljard dollar, een bedrag dat Exmar niet alleen kan ophoesten. De groep is daarom druk op zoek naar financiering en kijkt daarvoor in diverse richtingen. ‘We zijn met allerhande mogelijkheden bezig. Het kan een obligatie worden, samenwerking met partners… noem maar op’, aldus de topman.

Caribbean FLNG

Saverys toonde zich erg gerust in de goede afloop van het project rond de eerste drijvende LNG-fabriek. Exmar liet de Caribbean FLNG bouwen voor een Colombiaans gasexportproject van het Canadees bedrijf Pacific Rubiales Energy (PRE).

Eind januari kondigde PRE echter aan zijn Colombiaans project uit te stellen. Net als andere oliemaatschappijen is PRE zwaar getroffen door de forse daling van de olieprijs. Eind april liet Exmar weten dat de oplevering van Caribbean FLNG nu pas voor begin 2016 is voorzien.

Intussen bracht het Mexicaans conglomeraat Alfa SAB een overnamebod uit op PRE, samen met het energiefonds Harbour Energy. Volgens Saverys zal het allemaal snel gaan en zal de komende dagen of weken duidelijk worden of het bod geslaagd is. Voor Exmar zou een overname van PRE geen slechte zaak zijn, omdat Alfa SAB financieel een veel sterkere groep is, maar ‘ook zonder Alfa is PRE gezond’.

Saverys vertelde trouwens dat toen bekend raakte dat de Caribbean FLNG niet in het noorden van Colombia zou gestationeerd worden, de telefoon bij Exmar roodgloeiend stond. Momenteel zou er met vier verschillende partijen worden onderhandeld.

Ook in de andere LNG-projecten heeft Saverys een goed oog. Voor de drijvende hervergassingseenheid die voor Exmar in aanbouw is, wordt er gesproken met 6 verschillende partijen en in oktober/november hoopt hij het contract voor het aardgasexportproject in Canada te tekenen.

Barbara

De algemene vergadering van Exmar werd druk bijgewoond, door een kleine 50 mensen, medewerkers en bestuurders inbegrepen. Van de agendapunten, die alle werden goedgekeurd, sprong de benoeming van Barbara Saverys als niet-uitvoerend bestuurder het meest in het oog.

Daarmee telt de raad van bestuur nu 11 leden, waaronder vier telgen van de familie Saverys: vader Nicolas en drie van zijn dochters. ‘Nu is het toch wel meer dan genoeg’, vond een oudere aandeelhoudster. Saverys' dochters zitten vooral in de raad van bestuur met het oog op de opvolging en om hen vertrouwd te maken met de business.

Scherpe kritiek had een aandeelhouder op de aanwezigheid van Guy Verhofstadt in de raad van bestuur. Hij vond dat Exmar als ‘klassebedrijf’ de voormalige premier – die hij zonder blozen ‘een schurk’ noemde – de deur moest wijzen. Voorzitter Philippe Bodson hield het hoofd koel: ‘Wij zitten hier niet in het parlement. Mijnheer Verhofstadt is voor ons belangrijk. Als u problemen met hem hebt, moet u hem een brief schrijven.’

Nicolas Saverys maakte op de algemene vergadering meermaals duidelijk hoe ontevreden hij is over de beurskoers van Exmar. Hij vindt zijn bedrijf zwaar ondergewaardeerd. Alleen al de LNG-divisie is evenveel waard als de totale marktkapitalisatie van Exmar. De lage koers heeft te maken met een portie tegenvallend nieuws, maar tevens met de beperkte liquiditeit van het aandeel en het feit dat het maar door weinig analisten wordt gevolgd. Saverys loopt ook niet hoog op met de Brusselse beurs, die hij ooit ‘een speeltuin’ noemde.

Hij stak niet onder stoelen of banken dat hij eigenlijk droomt van een notering op de New York Stock Exchange, dé beurs voor scheepvaartaandelen. Het zusterbedrijf Euronav zette onlangs de stap naar New York en kreeg daarna heel wat lovende analistenrapporten. Een alternatief zou volgens Saverys de oprichting van een pan-Europese beurs kunnen zijn. ‘Dat zou een megabeurs zijn die kan concurreren met New York!’ 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud