Families Saverys en Cigrang stappen grotendeels uit Euronav

De familie Saverys heeft zijn belang in olietankergroep Euronav verder afgebouwd. ©Frederic Swennen/Alohafred

Het belang van de Antwerpse redersfamilie Saverys in Euronav zakt onder de drempel van 5 procent. De rivaliserende familie Cigrang stapt helemaal uit de oliescheepvaartgroep.

Saverco, de investeringsholding van de familie Saverys heeft zijn belang in Euronav  verkleind tot onder de verplichte kennisgevingsdrempel van 5 procent.  Châteauban, de investeringsholding van de familie Cigrang is helemaal uit het kapitaal van de oliescheepvaartgroep gestapt. Euronav verliest daarmee twee belangrijke referentie-aandeelhouders.

We beheren Euronav als een louter financiële participatie.
Alexander Saverys
CEO CMB

De verdere uitstap van de familie Saverys mag opmerkelijk heten. De redersdynastie is de stichtende familie achter de rederijen Exmar  en CMB, van waaruit Euronav in 2004 afgesplitst en naar de beurs gebracht werd.

'De historische banden tussen onze familie en Euronav zijn uiteraard zeer sterk', zegt Alexander Saverys, CEO van CMB. 'Maar ons belang is over de jaren heen steeds verder verwaterd. We zitten niet langer in het management en beheren Euronav als een louter financiële participatie. In die benadering kadert ook deze verkoop die niet hoeft te verbazen gezien de recente koersstijging van Euronav'.

Vóór de aandelenverkoop bezaten de families Saverys en Cigrang respectievelijk 5,2 procent en 5,9 procent van het kapitaal in de olietankerrederij. Een jaar geleden hadden beiden zowat 2 procentpunt meer. 'Beide families bouwen al een tijdlang stapsgewijs hun belang af', bevestigt het hoofd investeerdersrelaties bij Euronav.

Sterkhouder

Sinds de instap van de familie Cigrang amper 2,5 jaar geleden is de koers van Euronav met 47 procent gestegen.

Châteauban stapte in november 2017 in het kapitaal en stapt dus een dikke twee jaar later alweer uit. Het investeringsvehikel van de discrete redersfamilie Cigrang maakt deel uit van CLdN-Cobelfret, dat actief is in onder meer bulkscheepvaart en havendiensten. Sinds de instap van Cigrang is de koers van Euronav met 47 procent gestegen.

De verkoop komt in volle coronacrisis op een opmerkelijk moment. De koers van Euronav op de beurs was bij de weinige sterkhouders in de beurspaniek van de afgelopen weken. De prijzenoorlog tussen Saoedi-Arabië en Rusland, die hun olievolumes stevig opvoerden, gaf de huurprijzen voor olietankers rugwind. Door het overaanbod zijn de olieschepen van Euronav nog meer gegeerd omwille van hun opslagcapaciteit.

Op 2 april kwam een productiebeperking op het voorplan na bemiddeling van Amerikaans president Trump en kelderde de koers van Euronav met 15 procent. Die koersval werd, zo blijkt nu dus,  mee getriggerd door de verkoop van beide families. Ook Marshall Wace, een hefboomfonds met hoofdkantoor in Londen, bouwde zijn belang in Euronav afgelopen donderdag af tot minder dan 5 procent.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud