FlixBus breidt lijn Brussel-Amsterdam uit

©ANP

Busmaatschappij FlixBus trekt haar frequentie tussen Brussel en Amsterdam fors op en manifesteert zich zo nog nadrukkelijker als concurrent van de Beneluxtrein, die recent tot 70 procent duurder werd.

De Duitse vervoerder FlixBus gaat tussen Brussel en Amsterdam dagelijks 26 keer een bus laten rijden, in plaats van de huidige frequentie van twaalf. De aanbieder van internationale busreizen tussen Europese steden kondigde dat woensdag aan bij de presentatie van zijn Nederlandse plannen.

De lijn tussen beide hoofdsteden is volgens het bedrijf het succesvolste van alle Nederlandse trajecten.

Bijna twee derde goedkoper

De bus wordt daarmee een nog grotere concurrent voor de Beneluxtrein, de intercity tussen Brussel en Amsterdam. De FlixBus-ritten zijn fors goedkoper, maar duren wel een uurtje langer.

Wie komende zaterdagochtend vanuit Brussel een enkele rit naar Amsterdam wil, telt daar bij de NMBS 47 euro voor neer, voor een rechtstreekse rit van 2 uur en 32 minuten. Bij FlixBus kost een gelijkaardige rit 17 euro, voor 3 uur en 35 minuten.

Een lastminute-weekendretour met de Beneluxtrein tussen Amsterdam en Brussel kost, sinds de recente prijsverhoging met 70 procent, ongeveer 95 euro. Bij FlixBus kan dat voor 34 euro, of bijna een derde van de prijs per trein.

Maar volgens woordvoerder Bart Crols van de NMBS zijn ritten per bus dan wel per trein maar beperkt vergelijkbaar. 'Elke speler werkt vanuit zijn eigen sterktes. De trein rijdt sneller, je hoeft niet vooraf te reserveren en voor wie vroeg boekt zijn er kortingen', somt hij op. 'Daarnaast biedt de trein het comfort dat zakelijke reizigers toelaat om te werken.'

De intercity tussen Brussel en Amsterdam rijdt sinds 9 april grotendeels over het traject voor de hogesnelheidslijn en boekt daardoor forse tijdswinst. Sindsdien wordt een stijging van het aantal passagiers met 10 procent genoteerd tegenover een jaar eerder.

FlixBus breidt ook zijn ritten richting Parijs uit. In juni zal er elk uur een groene bus van Amsterdam naar Parijs rijden. Dat kan zowel rechtstreeks als via Brussel. De rit Brussel-Parijs is een van de populairste van het hele FlixBus-netwerk.

Het busbedrijf spon eerder deze maand garen bij de stakingen bij het spoor in Frankrijk. Dat leverde 40 procent meer buspassagiers tussen Nederland en Frankrijk op dan een maand eerder.

Efteling en Schiphol

FlixBus, de Ryanair van de bussector

FlixBus werd in 2011 opgericht in München. De drie oprichters hebben een klein kwart van de aandelen. Het Amerikaanse fonds General Atlantic is met 36 procent de grootste aandeelhouder. Andere investeerder zijn autoreus Daimler, uitgeversfamilie Holtzbrinck en het fonds Silver Lake. Het bedrijf is uiterst karig met financiële cijfers, maar beweert sinds 2017 winst te maken.

 

FlixBus rekent er op via Nederland dit jaar 3,5 miljoen passagiers te vervoeren. Vorig jaar waren dat er 2 miljoen. Zo zal hij deze zomer onder meer dagelijks gaan rijden op toeristische bestemmingen zoals de Efteling of Zandvoort. Verder wordt Schiphol vaker aangedaan. Reizigers uit onder meer Rotterdam, Eindhoven en Venlo krijgen tien keer per dag de mogelijkheid om met FlixBus naar de luchthaven te reizen.

In totaal worden vanaf donderdag driehonderd nieuwe verbindingen toegevoegd voor dertig van de bestaande Nederlandse FlixBus-haltes. Het bedrijf krijgt er ook nieuwe haltes bij, onder meer in Haarlem, Almere en Leeuwarden. 

Belgische trajecten

Eerder maakte de Duitse busmaatschappij ook al bekend fors in België te willen uitbreiden. Het bedrijf hoopt dit jaar 2 miljoen klanten te vervoeren op zijn buslijnen die België doorkruisen, of 700.000 meer dan vorig jaar.

De groene bussen rijden al drie jaar in België. Tot nu toe werden enkel tickets verkocht voor internationale routes, bijvoorbeeld van Gent naar Parijs of Amsterdam, maar voortaan zijn er ook tickets voor binnenlandse trajecten op die internationale routes. Met goedkope tickets en gratis internet hoopt FlixBus kostenbewuste reizigers van de NMBS weg te lokken. Van de Belgische klanten is 75 procent jonger dan 35 jaar.

Vanaf donderdag kan worden gereisd op een twintigtal binnenlandse trajecten tussen grote steden: bijvoorbeeld Oostende-Brussel, Gent-Hasselt, Gent-Leuven of Brussel-Luik. Hiermee is FlixBus de eerste privé-vervoerder in België die ook binnenlandse langeafstanden aanbiedt. 

De verbinding tussen Antwerpen en Brussel-Noord was al beschikbaar. De rit, die 50 minuten duurt en 4 euro kost, maakt deel uit van de lijn Amsterdam-Parijs en is razend populair.

'Bus en spoor vullen elkaar perfect aan', vindt André Schwämmlein, co-oprichter en CEO van FlixBus. 'Het integreren van beide vervoersmiddelen is een belangrijk onderdeel van een duurzaam concept voor de mobiliteit van de toekomst.'

Extra toeristen

Het Duitse bedrijf benadrukt dat de Belgische economie er wel bij vaart. Niet alleen komen er extra toeristen met de bussen, ook twee Vlaamse bedrijven profiteren mee. Staf Cars uit Lommel voert de ritten uit. Dat bedrijf bestelde onlangs twee nieuwe dubbeldeksbussen bij busbouwer Van Hool, wat bijdraagt tot de werkgelegenheid in dat bedrijf.

De marketing en de ticketverkoop doet FlixBus wel. De vervoerder heeft heel in Europa 300 particuliere busbedrijven als partner. 

FlixBus werd opgericht bij de liberalisering van de busmarkt in Duitsland. Het ambitieuze bedrijf breidde snel uit naar het buitenland en exploiteert in Europa intussen 200.000 dagelijkse verbindingen naar 1.400 bestemmingen in 26 landen. Vorig jaar vervoerde FlixBus 40 miljoen passagiers in Europa.

De snelle Duitse groeier heeft zich ook op het treinverkeer in Duitsland gestort, tussen Hamburg en Keulen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud