FlixBus koopt concurrent Eurolines

Een voertuig van Flixbus in Parijs. ©AFP

De Duitse start-up wordt nog steviger marktleider in Frankrijk, terwijl het Franse moederbedrijf van Eurolines zich terugplooit op openbaar vervoer en bedrijfstransport.

De Duitse start-up FlixBus - bekend van zijn gifgroene bussen - meldde maandag dat het Eurolines - te herkennen aan zijn witte langeafstandsbussen - overneemt van het Franse moederbedrijf Transdev Group. Financiële details werden niet bekendgemaakt. 'Deze aankoop versterkt onze positie als marktleider in Frankrijk en vergroot ons bereik door de integratie van de netwerken van Eurolines', jubelde Jochen Engert, de oprichter en CEO van FlixBus, in een communiqué. Eurolines, dat al decennia goedkope busverbindingen organiseert in Europa, heeft operationele bedrijven in Frankrijk, Nederland, België, Tsjechië en Spanje, en opereert in Frankrijk ook onder het Isilines-merk.

Verlieslatend

Met de overname zet FlixBus, dat in 2013 werd opgericht, zijn opmars verder. Het hielp busreizen af van hun Lourdesimago, door zich te profileren als een hippe techspeler die zich zuiver op digitale boeking richt. FlixBus is inmiddels actief in 29 landen. Dit jaar wil het ook neerstrijken in Rusland. 

Net als FlixBus bezit ook Eurolines zelf geen bussen. Het besteedt zijn ritten uit aan onderaannemers. Maar daar stopt elke vergelijking. Het oubolligere Eurolines zag sterretjes door de alomtegenwoordigheid van de hippere FlixBussen. Ter illustratie: Eurolines vervoert jaarlijks 2,5 miljoen passagiers, FlixBus in 2018 45 miljoen (hoofdzakelijk in Europa, sinds vorig jaar ook in de Verenigde Staten, nvdr). Alleen al in Frankrijk vervoerde FlixBus vorig jaar 7,3 miljoen passagiers, 40% meer dan in 2017. 

'De voorbije jaren maakte Eurolines verlies', erkent Transdev-woordvoerder Olivier Le Friec, die geen precieze cijfers wil geven. 'Er zijn twee redenen waarom we Eurolines van de hand doen. Als derde speler op de Franse busmarkt voor lange afstanden, na marktleider FlixBus en Ouibus (de busfirma van de Franse spoorwegen, die overgenomen wordt door carpoolplatform BlaBlaCar en BlaBlaBus zal heten, nvdr), bereikte Eurolines niet de vereiste kritische massa om lange afstandsbusritten te kunnen blijven uitvoeren. Bovendien vielen ook de marketingkosten om nieuwe klanten te lokken erg zwaar uit.' 

Strategische koersverandering

''Flix' is net heel sterk in sales en marketing', zegt Paul Cremers van het Limburgse busbedrijf Staf Cars, één van de lokale partners van FlixBus. 'Zij investeren veel in digitalisering, waardoor je makkelijk via je smartphone een busreis boekt'. De overname van Eurolines is goed nieuws voor de passagiers, oordeelt Cremers. 'Omdat FlixBus zijn routes nog optimaler zal kunnen aanbieden, dankzij de macht van het getal.'

Staf Cars, dat al sinds 2015 met FlixBus werkt en via zijn Amerikaans bedrijf ook de lijn San Diego-Las Vegas uitbaat, krijgt van FlixBus een minimumvergoeding per kilometer die maakt dat de rit nooit verlieslatend is. Driekwart van de inkomsten op een lijn gaan naar de operator, een kwart naar FlixBus. 'FlixBus vertegenwoordigt een flink deel van onze jaaromzet van 17 miljoen euro uit lijnbusvervoer.'

Volgens Thierry Mallet, de CEO van Transdev Group, kadert de verkoop van Eurolines in een strategische koerswijziging. 'We richten ons voortaan op het hart van ons bedrijf: openbaar vervoer voor overheden en transport voor bedrijven.' Het multimodale Transdev is actief in bus-, tram- en treinvervoer, net als in deelauto- en - fietssystemen. 66% van het kapitaal is in handen van het Franse Caisse des Dépôts, de rest zit bij de Duitse industriële groep Rethmann. De groep telde in 2017 (volgens de laatst beschikbare cijfers, nvdr) 82.000 werknemers in 20 landen en behaalde dat jaar een omzet van 6,6 miljard euro.

De verkoop van Eurolines aan FlixBus heeft mogelijk gevolgen in ons land. Zo rijdt de Kempense busmaatschappij De Vrij Travel al meer dan 20 jaar voor Eurolines. 'We verzorgen dagelijks ritten van Brussel naar Parijs, naar Zürich en naar Amsterdam', zegt zaakvoerder Marc Lauwers, aan de lijn vanuit zijn vakantieoord in Zweden. Hij valt uit de lucht wanneer we hem het overnamenieuws melden. 'Eurolines is zeer belangrijk voor onze omzet. Of de overname door FlixBus goed of slecht nieuws is? Dat zal de toekomst uitwijzen. (doodnuchter) Al zullen wij onder FlixBus ook wel blijven bollen naar onze bestemmingen, zeker?'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud