Frans-Duitse as in de treinindustrie in de maak

Siemens is onder meer bekend als fabrikant van de ICE-hogesnelheidstreinen. ©Bloomberg

Ondanks maandenlange gesprekken met het Canadese Bombardier, zou Siemens wel eens een treinhuwelijk kunnen aangaan met zijn Franse evenknie Alstom.

Er beweegt duidelijk wat in de sector van de treinbouwers. Nadat Siemens in april bekendmaakte dat het spreekt met het Canadese Bombardier over een fusie van hun treinactiviteiten, komt nu het nieuws naar buiten dat Siemens ook praat met de Fransen van Alstom, de fabrikant van de TGV-hogesnelheidstreinen.

De aanjager van al die bewegingen is de zware concurrentie uit China. In het Aziatische land ontstond in 2015 de treinbouwer CRRC uit de fusie van twee regionale spelers. CRRC is almaar nadrukkelijker aanwezig op de westerse markt.

Dat heeft blijkbaar in Parijs en mogelijk ook in Berlijn geleid tot het weer van onder het stof halen van twee jaar oude fusieplannen tussen Siemens en Alstom. Het Franse concern zocht in 2015 een koper voor zijn energietak en vond toen het Amerikaanse General Electric bereid die over te nemen. Siemens bracht destijds een tegenbod uit dat ook een combinatie van de treindivisies van de twee omvatte. Maar die zet haalde het niet.

Politiek

De sterren lijken deze keer echter gunstiger te staan. En dat heeft voor een groot stuk te maken met het aanhalen van de banden tussen Frankrijk en Duitsland onder de nieuwe Franse president Emmanuel Macron.

Die Frans-Duitse as vond eerder al een economische vertaling in de overname van de Duitse autobouwer Opel door PSA uit Frankrijk. Er is bovendien sprake van een mogelijk huwelijk tussen BNP Paribas en de Duitse Commerzbank.

En nu dus van een treinfusie, naar analogie met de deels Frans-Duitse vliegtuigbouwer Airbus. Nadat diverse media donderdag en vrijdag melding hadden gemaakt van de gesprekken tussen Siemens en Alstom, bevestigden de twee concerns vrijdag het bestaan daarvan in summiere mededelingen.

'Alstom bevestigt het bestaan van gesprekken met Siemens over een mogelijke toenadering tussen Alstom en de divisie Mobility van Siemens', zo staat in een persbericht van het Franse concern. Het benadrukt wel dat er nog geen akkoord is. Volgens de Franse krant Le Monde wordt een akkoord mogelijk al begin volgende week aangekondigd.

Brugge

Diverse bronnen zeggen echter aan de persbureaus Bloomberg en Reuters dat Siemens ook nog aan tafel zit met Bombardier. Dat is van belang voor ons land omdat de Canadezen in Brugge een vestiging hebben, waar de werkgelegenheid echter steeds meer onder druk staat. Zowel Siemens, Alstom als Bombardier zijn overigens leveranciers van de NMBS.

Het is echter de vraag of de Canadezen nog een kans maken. Alstom zit in betere financiële papieren dan Bombardier en is bovendien een pure treinspeler, terwijl Bombardier ook een kwakkelende vliegtuigfabrikant onder zijn dak heeft.

Ook belangrijk is dat Bombardier veel meer werknemers telt in Duitsland dan Alstom, waardoor er dieper zou gesneden moeten worden bij een alliantie. Bij Siemens groeit volgens insiders ook de tegenstand tegen een samengaan met Bombardier. En de Franse regering lijkt aan te sturen op een veilige haven voor Alstom. Parijs stuurde volgens de Franse krant Les Echos een gezant naar de Duitse kanselier Angela Merkel die groen licht gaf om het dossier verder uit te werken.  

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect

Gesponsorde berichten

n