Frontline sluit nieuwe herstructurering niet uit

In Oslo krijgt Frontline, een van de grootste tankerrederijen ter wereld, rake klappen. Het eerste kwartaal was een tegenvaller. En om volgend jaar een obligatielening te kunnen aflossen zal de rederij mogelijk opnieuw moeten herstructureren en een schuldherschikking doorvoeren.

De op Bermuda gevestigde tankerrederij, die gecontroleerd wordt door scheepsmagnaat John Fredriksen, blijft in woelig vaarwater. De zware crisis in de tankersector sleept nu al drie jaar aan en hoewel er tekenen van beterschap zijn, is er nog geen sprake van stabiel herstel.

Door de aanhoudende verliezen, te wijten aan onrendabele vrachttarieven, is een aantal rederijen de voorbije jaren over kop gegaan. Andere, zoals Frontline, grepen naar de grote middelen om het hoofd boven water te houden: het bedrijf werd in twee gehakt, waarbij 10 moderne schepen en 5 nieuwbouwcontracten werden verkocht aan het veel kleinere zusterbedrijf Frontline 2012 (dat het intussen beter stelt).

Het Belgische Euronav, dat de moeilijke periode dankzij een optimaal beheer zonder kleerscheuren doorkwam en met de overname van de moderne tankervloot van Maersk al een meesterzet deed, mag in de sector een uitzondering worden genoemd.

Eerste kwartaal

Hoewel het eerste kwartaal duidelijk betere vrachttarieven kende, kon Frontline toch geen winst boeken. Een verlies op de verkoop van een VLCC (supertanker tussen 200.000 en 320.000 ton) deed het nettoresultaat 12,1 miljoen dollar rood kleuren. Dat was slechter dan analisten hadden verwacht: zij rekenden op een verlies van 4 miljoen dollar.

Veel beterschap moet in het tweede kwartaal niet worden verwacht, geeft Frontline aan, integendeel. De vrachttarieven zijn momenteel weer teruggevallen, wat ook te maken heeft met de zomerperiode die er in het noordelijk halfrond aankomt. De vraag naar olie is dan traditioneel gevoelig lager.

Herstructurering

De markt schrikt echter vooral van een scherpe waarschuwing. De aanhoudende verliezen van de voorbije jaren hebben Frontline opgezadeld met een schuldenberg van meer dan een miljard dollar. Om al die schulden te kunnen terugbetalen, zou de tankermarkt duurzaam moeten herstellen.

Een cruciale datum daarbij is april 2015. Dan moet de scheepvaartonderneming een converteerbare obligatielening van 190 miljoen dollar terugbetalen en als de markt even zwak blijft als vandaag, wordt dat problematisch. Frontline zal proberen vers geld te vinden via een kapitaalverhoging, de verkoop van activa, nieuwe leningen of de herfinanciering van bestaande financieringen.

Mocht dat niet lukken, is een herstructurering onafwendbaar, waarbij mogelijk ook chartercontracten en schuldovereenkomsten herbekeken worden. De vrees voor een schuldherschikking duwt het aandeel zowat 7 procent onder water in Oslo.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud