Fyra-maker spreekt met gespleten tong

Zo rijdt de Fyra nog wel in Nederland, getrokken door een Traxx-lokomotief van concurrent Bombardier - Koen van Weel ©AFP

'De problemen van de hogesnelheidstrein Fyra zijn binnen enkele dagen opgelost', verzekerde de nummer twee van constructeur AnsaldoBreda dinsdag aan de internationale pers. In een nota aan de NMBS vertellen de Italianen een ander verhaal en geven ze toe dat de trein weer rijklaar krijgen, een hele klus wordt.

Het oplossen van de problemen met de Fyra is geen kwestie van weken of maanden, maar van dagen', orakelde operationeel directeur Giuseppe Marino gisteren (woensdag) ook in onze krant. Marino zei dat het bedrijf snel een rondetafelgesprek met de Nederlandse en Belgische spoorwegen zal aanvragen. 'Dat kan mogelijk vrijdag al', klonk het.

Volgens de nummer twee van de Italiaanse treinbouwer gaat het om 'een simpel probleem'. Momenteel werken 30 technici van het bedrijf aan de Fyra en worden volop testen uitgevoerd. Marino is vol vertrouwen dat de moeilijkheden snel verholpen zullen zijn.

Ofwel verkocht Marino gewoon wat 'peptalk' ofwel weet de ene helft van AnsaldoBreda niet wat de andere doet. Want intussen heeft de NMBS, in antwoord op zijn ingebrekestelling, een nota ontvangen die een heel ander verhaal vertelt.

'Daarin wordt toegegeven dat het weer betrouwbaar maken van de trein een hele klus is en er tal van technische problemen moeten verholpen worden. Het gaat immers niet alleen om het verliezen van een rooster', is te horen in kringen van de Belgische spoorwegmaatschappij.

Nederland

Intussen blaast NS, de Nederlandse partner van de NMBS in de Fyra, warm en koud. 'Het is de vraag of we de reizigers een plezier doen als we het Fyra-order annuleren, vroeg Bert Meerstadt, CEO van NS, zich af op de Nederlandse zender RTL. Want 'we hebben op één, twee, drie geen andere hogesnelheidstreinen.

'Maar toch overwegen we om helemaal te stoppen met de Fyra', gaat het verder. Het vertrouwen in de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda is weg', aldus Meerstadt. Hij  houdt de optie open om de 9 geleverde treinen terug te geven. 'Dat kan contractueel, maar het wordt een hele kunst ons geld terug te krijgen'.

Voor hij echt beslist om de Fyra te dumpen, wil de CEO een onafhankelijk onderzoek naar de problemen met de Italiaanse hogesnelheidstrein. Meerstadt denkt niet aan opstappen nu de problemen met de Fyra maar blijven aanhouden. Hij voelt zich wel verantwoordelijk voor de mislukking.

Politiek

De Nederlandse staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld zei dinsdag te hopen dat er binnen twee weken acht keer per dag een intercity tussen Amsterdam en Brussel gaat rijden over het 'oude spoor'. Daar is bij de NMBS in elk geval nog niets over meegedeeld.

Vrijdag overleggen de Nederlandse en Belgische spoorbedrijven opnieuw over de problemen. Maandag is er in Brussel een hoorzitting onder auspicieën van het Benelux-parlement waar Meerstadt en zijn Belgische tegenhanger Marc Descheemaecker toelichting geven.

Sinds vorige week vrijdag ligt het Fyra-verkeer stil. Na aanhoudende mankementen verloor de trein ook nog eens een bumper en een rooster waarop de DVIS, de hoogste veiligheidsinstantie voor het spoor in ons land, de Fyra aan de ketting legde.

Vervanging

Wie snel naar Amsterdam wil kan dat nog altijd met de Thalys die 9 keer per dag de Nederlandse met de Belgische hoofdstad verbindt via Antwerpen. Vanaf volgend weekend legt de NMBS ook een tweeuursdienst in tussen Antwerpen en Roosendaal over het gewone spoor. In Roosendaal kan je dan overstappen richting Amsterdam.

Het aandeel van Finmeccanica, de industriële groep waarvan AnsaldoBreda deel uitmaakt, verloor gisteren meer dan 3 procent op de beurs van Milaan. De hoge schuldenlast van de groep werd vorige week tot 'rommel' gedegradeerd door ratingbureau Standard & Poor's.

 

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud