Gentse haven verliest ook terrein

Daan Schalck, CEO van de haven van Gent, tweede van links tijdens een Vlaamse handelsmissie in Marokko in december vorig jaar - foto Nicolas Maeterlinck ©BELGA

De trafiek via de haven van Gent is het voorbije jaar lichtjes gedaald. 'We hebben behoorlijk standgehouden', vindt Daan Schalck, CEO van het autonoom havenbedrijf. Havenschepen Matthias De Clercq pleitte nog eens voor de snelle bouw van een nieuwe zeesluis in Terneuzen.

De haven van Gent heeft vorig jaar 600.000 ton minder goederen behandeld dan in het recordjaar 2011, dat is een daling met 1,2 procent.  'We hebben behoorlijk standgehouden', zei het Havenbedrijf Gent woensdag bij de voorstelling van de jaarcijfers.

In 2011 haalde de Gentse haven een recordcijfer van meer dan 50 miljoen totale overslag zeevaart en binnenvaart, voor 2011 klokt de haven af op iets minder dan 49,5 miljoen ton. 'De conjunctuur in 2012 was niet wat we verhoopten, zeker in Europese context was er een crisis', aldus haven-CEO Daan Schalck. 'Maar de algemene conclusie is dat we zeer behoorlijk hebben standgehouden'.

Vooral de binnenvaart deed het goed, met een stijging van 1,2 procent (300.000 ton) tot 23,2 miljoen ton. 'Al jaren tegen de trend in, blijft de binnenvaart in de Gentse haven groeien', stelde Schalck.

De goederenoverslag via zeevaart ging er daarentegen met 3,2 procent op achteruit tot 26,3 miljoen ton. 'Een cijfer van 0,9 miljoen ton minder dan in het recordjaar 2011, betekent nog altijd het op twee na beste resultat ooit', aldus nog Schalck. De krimp is te wijten aan een daling van de importvolumes.

Zeesluis

'Voor de hele Gentse havengemeenschap, is het duidelijk dat de nieuwe grote zeesluis in Terneuzen zo snel mogelijk gebouwd moet worden', oordeelde Mathias De Clercq (Open Vld), kersvers schepen van van de haven en voorzitter van het Havenbedrijf Gent, Met 3.125 zeeschepen telde de haven er 223 minder dan in 2011. 'De wereldwijde evolutie naar steeds grotere zeeschepen geldt ook voor Gent: een aantal van de grootste zeeschepen kunnen niet langer de haven binnen', aldus De Clercq.

Het Havenbedrijf Gent wil tegen 2014 ook van autonoom gemeentebedrijf naar NV van Publiek Recht evolueren, waardoor onder meer extra kapitaal opgehaald kan worden. 'We willen klanten op een nog meer professionele manier bijstaan en nieuwe samenwerkingsovereenkomsten en participaties afsluiten'. Daarvoor is wel een nieuw Vlaams (technisch) decreet nodig, waardoor de provincie Oost-Vlaanderen en de gemeenten Evergem en Zelzate betrokken kunnen worden.

De haven wil voorts naar 30 miljoen ton goederenoverslag via zeevaart evolueren. Een samenwerking met Zeeland Seaports moet het geheel tot de top 5 van Europese havens brengen. BioBaseEurope en het toekomstig gemeenschappelijk nautisch beheer zijn daarbij concrete voorbeelden. Tot slot wil De Clercq de haven meer 'in de harten en geesten van Gentenaars brengen'. Onder meer een nieuw Havencentrum aan de Rigakaai en een Havenhuis op de Graslei moeten daarbij helpen.

Andere havens

Eerder moesten ook Antwerpen (-1,8% tot 183,8 miljoen ton) en Zeebrugge (-7% tot 43,6 miljoen) lagere trafiekcijfers meedelen over het jaar 2012. Gent zit daar, met een verlies van 3,2 procent inzake maritieme trafiek - dus middenin. De grote concurrent uit Nederland, Rotterdam slaagde er nochtans in met 1,7 procent te groeien het voorbije jaar tot 442 miljoen ton.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud