Advertentie
interview

Glenn Janssens: ‘Ik was de braafste van de klas'

©Siska Vandecasteele

Zakenman Glenn Janssens wil zijn signalisatiebedrijf Trafiroad uitbouwen tot een grote speler, maar het verleden blijft aan de Keizer van de Wegwijzer kleven. ‘Mijn decadente leven moet nog beginnen.’

Midden in de velden rond Lokeren staat het hoofdkantoor van het signalisatiebedrijf Trafiroad. De stijlvol gerenoveerde bakstenen loods baadt in licht en ruimte. Zelfs op de handdoekjes in de wc prijkt subtiel het bedrijfslogo, een blauw-gele driehoek.

Terwijl we wachten in de grote U-vormige zithoek van zijn kantoor, kijkt eigenaar en CEO Glenn Janssens (45) gefocust op zijn computer. Boven de kachel hangt een 2 meter hoog portret van zijn vrouw Caroline. ‘(Don’t) stop (being a boss)’ staat op een verkeersbord achter zijn rug.

Al meer dan 20 jaar is Janssens de boss van het grootste verkeersbordenbedrijf van België. Toen zijn vader in 1994 multiple sclerose kreeg, ruilde de 19-jarige de universiteit in voor het familiebedrijf in Lokeren. Drie jaar later kocht hij de drie broers van zijn vader uit na een kletterende ruzie. Een rist overnames vermenigvuldigde de omzet van de nv Janssens snel. ‘De eerste 5 jaar wilde ik bewijzen dat mijn familie ongelijk had. Daarna speelde mijn ego. Ik wilde de beste zijn’, zegt hij.

In 2007 kwam de groei abrupt ten einde. Janssens belandde in de gevangenis op verdenking van fiscale fraude en omkoping van ambtenaren. Hij werd, samen met tal van concurrenten, verdacht van prijsafspraken bij overheidsopdrachten. De boulevardpers, die ook zijn later stukgelopen relatie met voormalig Miss België Ilse De Meulemeester op de voet volgde, smulde ervan. Pas in 2014 schikte Janssens met het gerecht. Een jaar later kocht hij zijn Oost-Vlaamse concurrent Trafiroad en nam hij dien naam over. ‘De naam Janssens was besmet. Ik blijf daar nuchter in.’

Vandaag wil hij het verleden achter zich laten. Nieuwe overnames en verdere groei moeten de omzet van zijn bedrijf tegen 2024 bijna verdubbelen tot 100 miljoen euro. ‘Ik wil geen BV zijn, maar een succesvolle ondernemer’, zegt hij. Zijn bekende bijnaam Keizer van de Wegwijzer is hij liever kwijt dan rijk. ‘Die hangt samen met een vervelende periode in mijn leven. Als mensen mij zo zouden noemen omdat ik een performante zakenman ben, vind ik dat prachtig. Maar zo voel ik het niet aan.’

U handelt in verkeersborden. Is dat niet saai?
Glenn Janssens: ‘Trafiroad is veel meer dan verkeersborden. Nog geen kwart van onze omzet komt uit de borden. Wij verhuren signalisatie, herstellen bruggen en hebben een grote afdeling wegmarkeringen. Bijna de helft van onze omzet komt uit intelligente verkeerstechnieken. Samen met Proximus installeren we voor de politie duizenden camera’s die nummerplaten registreren. En we blijven op zoek naar nieuwe activiteiten.’

Wij doen alles zelf: van de rol aluminium tot het verkeersbord. Aangezien we altijd binnen de vijf dagen moeten leveren, is het veel efficiënter dat alles hier gebeurt. Sommige concurrenten produceren hun borden in Polen of China. Die buitenlandse avonturen lopen vaak slecht af. Daarom investeren we 4 miljoen euro in een nieuwe fabriek in Lokeren.

U maakt zelf verkeersborden. Lukt dat nog in België?
Janssens: ‘Wij doen alles zelf: van de rol aluminium tot het bord. Aangezien we altijd binnen de vijf dagen moeten leveren, is het veel efficiënter dat alles hier gebeurt. Sommige concurrenten produceren hun borden in Polen of China. Die buitenlandse avonturen lopen vaak slecht af. Daarom investeren we 4 miljoen euro in een nieuwe fabriek in Lokeren.’

Verdwijnen klassieke verkeersborden binnenkort?
Janssens: ‘De komende tien jaar verwacht ik geen daling. Het verkeersreglement bevat 200 verschillende borden in 9 uitvoeringen. Je hebt dus 1.800 borden nodig om van elk één exemplaar te hebben. Bovendien komen er altijd nieuwe borden bij. Op de Vlaamse fietsostrades staan er ook al duizenden.’

Zijn slimme borden de toekomst?
Janssens: ‘Dat hangt af van het budget. Slimme borden zijn zeven keer duurder dan gewone. Maar verkeersborden zijn niet de toekomst, en zeker niet onze moneymaker. Onze groei moet komen van intelligente technologieën, bijvoorbeeld tegen rechts voorbijsteken of om het gewicht van vrachtwagens al rijdend te meten. Wij verzamelen ook data om de files of de snelheid te verminderen, zoals trajectcontroles.’

Ergert u zich niet als u in de file staat omdat de verkeerslichten op een kruispunt slecht afgesteld zijn?
Janssens: ‘Ik sta bijna nooit in de file. Ik woon hier tegenover en ik hou de meeste vergaderingen op kantoor. Dat past in mijn ambitie om minder zichtbaar te zijn. Tot 2007 heb ik de spotlights niet gemeden. Ik was zo fier als een gieter op onze groei. Toen ik begon, werkten hier vier mensen. Ik dacht ook dat ik geliefd was. Ik was de braafste van de klas en betaalde veel belastingen.’

De braafste van de klas? U was verwikkeld in verschillende fraudezaken.
Janssens: ‘Alles wat wij voor 2007 deden, was gebruikelijk in onze sector.’

Hof van Cleve

Dineert u nog met klanten in het Hof van Cleve?
Janssens: ‘Dat is verleden tijd. Vroeger werd er gegeten, gedronken en naar de voetbal gegaan. Aannemers en overheden werkten bijna in een vriendschappelijke verstandhouding aan grote projecten. Vandaag loopt alles veel zakelijker, al vind ik het nog altijd beter om bij een conflict met mekaar te praten in plaats van te procederen. Netwerken doe ik niet meer. Als ik lekker wil tafelen, doe ik dat wel met mijn vrouw.’

Zou u niet meer uit uw bedrijf kunnen halen als u harder werkte?
Janssens: ‘Ik ben bijna jaloers op het leven dat ik in de perceptie leid. In werkelijkheid ben ik dag en nacht met mijn bedrijf bezig. In 25 jaar tijd ben ik drie dagen ziek geweest. En het stopt niet. Ik stel nooit een out of office in. En in de bedrijfsvakantie ruim ik mijn archief op.’

‘Ik doe mijn werk heel graag, maar ik ben niet verliefd op verkeersborden. Ja, ik geniet van het leven. Ik wil op mijn sterfbed geen overzicht horen van alle verkeersborden die ik heb geplaatst. En dan zeggen: ’t is goed geweest. Dat ik doodval en mensen vertellen hoeveel ebitda ik draaide. Jezus! Ik heb mijn vader alleen zien werken en ziek zijn. Hij is op huwelijksreis geweest naar het Zwarte Woud en dat was zijn laatste reis.’

Droomt u van buitenlandse expansie?
Janssens: ‘Toen ik zaken in Frankrijk had, reed ik één keer per week met de TGV naar Parijs. Mensen zeggen dan: ‘Amai, Parijs!’ Maar in de praktijk is dat niet plezant. Parking vinden in Rijsel, de trein op, een paar uur vergaderen in de Gare du Nord en terug. Zolang er kansen zijn in België, doe ik hier verder. Wij hebben niet de financiële slagkracht om in België te blijven groeien én de stap naar het buitenland te wagen.’

Ik ben totaal niet luxueus opgevoed, integendeel. Maar ik hou wel van mooie dingen. In België moet je je verstoppen om goed te zijn. Je werkt best 7 dagen op 7 zonder te veel te verdienen. Ik rij inderdaad met een Bentley omdat ik een grote autoliefhebber ben.

U pakt graag uit met uw rijkdom, met uw Bentley bijvoorbeeld.
Janssens: ‘Ik ben totaal niet luxueus opgevoed, integendeel. Maar ik hou wel van mooie dingen. In België moet je je verstoppen om goed te zijn. Je werkt best 7 dagen op 7 zonder te veel te verdienen. Ik rij inderdaad met een Bentley omdat ik een grote autoliefhebber ben. Dat steekt sommige mensen de ogen uit. Als ik 300 man eten en drinken geef, dan zie ik er geen probleem in dat ik met een leuke auto rijd die geen derde duurder is dan een Mercedes S-klasse. Misschien was mijn passie beter schilderijen of postzegels geweest. Dat had minder de pers gehaald.’

Gevangenis

Hoe beleefde u die zeven weken in de gevangenis van Dendermonde?
Janssens: ‘De gevangenis is een plek waar niemand ooit denkt terecht te komen. Het is er totaal anders dan mensen denken. De meeste gedetineerden zijn heel jong en hebben weinig vooruitzichten. Het zijn dutsen. Ik zat in voorlopige hechtenis met een mensensmokkelaar, een moordenaar en iemand die verdacht werd van pedofilie. De gevangenis is geen goede voedingsbodem voor hen. Met veel gedetineerden moet je volgens mij iets anders doen.’

Wat deed u in de gevangenis?
Janssens: ‘Ik had mijn dagtaak als verantwoordelijke van de derde verdieping. Daarvoor zoeken ze iemand die geen drugs neemt en niet is om te kopen met sigaretten. Ik moest de gang kuisen, eten bedelen en matrassen wegslepen.’

Hebt u iets geleerd uit die tijd?
Janssens: ‘Ik kijk nu anders naar gevangenisstraffen. Je hoort mensen soms zeggen dat iemand ‘maar acht jaar’ cel heeft gekregen. Ik heb daar zeven weken gezeten en ik nodig iedereen uit om dat ook eens te doen voor ze er iets over zeggen.’

Hebt u fouten gemaakt?
Janssens: ‘Absoluut. Ik was overmoedig. We waren zeker niet heilig. Ik heb geen probleem met de boete die ik heb gekregen, maar wel met de schade die het bedrijf daardoor heeft geleden. Vanaf 2007 was ik plots een paria. In bepaalde regio’s is ons bedrijf nog altijd niet welkom. En de exposure in de media was enorm. Zeven jaar heeft die procedure uiteindelijk geduurd. Dat vind ik wraakroepend.’

Hoe zit het met de opvolging? Uw zoon haalde uitgebreid de pers met zijn modellencarrière en de Bentley die hij voor zijn verjaardag zou gekregen hebben.
Janssens: ‘Dat was geen cadeau. Die Bentley staat al lang te koop en mijn zoon postte die foto als grap op Instagram. Hij is pas 17 en maakt soms inschattingsfouten, die enorm worden uitvergroot door de sociale media. Ik kwam in het bedrijf op mijn 19de, toen ik in mijn tweede jaar aan de universiteit zat. Ik ga mijn kinderen helpen waar ik kan, maar ik ga hen mijn bedrijf niet zomaar cadeau doen. Mijn beurt komt nog. Het decadente leven dat sommigen denken dat ik leid, moet nog beginnen.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud