Goederendochter NMBS opnieuw fors in het rood

foto Christophe Licoppe

NMBS Logistics, de goederendochter van de NMBS, stevent opnieuw af op een stevig tekort. Dat blijkt uit een recente kapitaalsvermindering van 26 miljoen euro. Het bedrijf bevestigt enkel dat het jaar weer in het rood zal afgesloten worden.

Eind augustus verminderde NMBS Logistics zijn kapitaal in twee fasen, zo blijkt uit het Staatsblad. In een eerste stap werd het afgeroomd met 185 miljoen door de aanzuivering van overgedragen verliezen. Het bedrag komt overeen met het nettotekort van 2011. In een tweede stap werd het nog eens verminderd met 26 miljoen tot 260,5 miljoen euro, ‘door aanleg van een reserve voor voorzienbare verliezen’.

Dat lijkt er op te wijzen dat het bedrijf voor dit jaar een nettoverlies verwacht van 26 miljoen euro. Maar dat wil woordvoerster Veerle Van Mierlo niet gezegd hebben: ‘De wet zegt dat we maximum 10 procent van het kapitaal mogen reserveren voor eventuele verliezen en dat hebben we gedaan’. Dat het aanleggen van een reserve niet meteen wijst op een winstvooruitzicht, kon Van Mierlo enkel beamen.

Herstel

Tot in mei ging het management nog uit van een ebitda of bedrijfskasstroom in evenwicht, pas in 2013 zou er nettowinst worden geboekt. Met het oog daarop werd een herstelplan klaargestoomd dat over 18 maanden voor 60 miljoen ademruimte moet zorgen door extra inkomsten en bijkomende besparingen. Zopas verkocht het bedrijf 25 locomotieven aan moeder NMBS die naar schatting 30 miljoen opleverden. Over het voorlopige resultaat van de besparingen, wou Van Mierlo niets zeggen.

Op de vraag of NMBS Logistics er dit jaar zoals gepland in slaagt om de cash drain te stoppen, kon de woordvoerster niet antwoorden. Zowel de aanleg van 26 miljoen euro reserves als de erg slechte conjuncturele omgeving zijn redenen om daaraan te twijfelen. Deutsche Bahn Cargo verloor de eerste jaarhelft 4,9 procent in ton-km. SNCF Fret zag zijn omzet in die periode met 10 procent dalen, dook zwaar in het rood en is pessimistisch over de rest van het jaar.

Vollere treinen

Een positieve indicatie is dan weer dat Infrabel, de infrastruurbeheerder, over de eerste zes maanden weliswaar een lichte daling van de rijpaden voor goederentreinen noteerde, maar tegelijk ook een lichte toename van het aantal trein-kilometers. ‘Dat lijkt er op te wijzen dat de operatoren langere en zwaardere treinen inzetten, hun middelen dus beter benutten’, zegt de woordvoerder van Infrabel. NMBS Logistics is goed voor circa 80 procent van het vrachtverkeer op het Belgisch spoor.

Over zowel de financiële als de verkeerscijfers van het eerste halfjaar houdt NMBS Logistics de lippen evenwel stijf op mekaar. In 2011 boekte het bedrijf een negatieve ebitda van 34,5 miljoen. Volgens het herstelplan dat in 2010 bij de Europese Commissie werd ingediend had er een winst van 2,6 miljoen moeten staan. Voor dit jaar was een ebitda van 30,5 miljoen euro gepland, terwijl iedereen een break even als een groot succes zou ervaren.

Verspreid vervoer

De aandeelhouders van NMBS Logistics zijn NMBS (93,14%) en NMBS Holding (6,86%). Tot 31 januari 2011 waren goederen een aparte divisie binnen de NMBS. Sindsdien gaat het om een aparte NV die van Europa geen overheidssteun meer mag krijgen. Een uitzondering is mogelijk het verlieslatend verspreid vervoer – wagons die van verschillende locaties tot één trein worden gevormd - waarvoor CEO Geert Pauwels een subsidieregeling onderhandelt met de regering.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud