Advertentie

Haven Rotterdam zet container-inhaalrace in

De Mol Triumph is een van de grootste containerschepen ter wereld ©REUTERS

De overslag in de haven van Rotterdam zit opnieuw in de lift. De haven ontving vrijdag het grootste containerschip dat ooit Europa aanliep.

De overslag in de Rotterdamse haven is de eerste vier maanden van dit jaar met 10 procent gegroeid. De groei zit - net als in de haven van Antwerpen -  in containeroverslag. Dat heeft het Rotterdamse Havenbedrijf bekendgemaakt bij het binnenlopen van het reuzencontainerschip MOL Triumph van de Japanse rederij MOL.

Dit gloednieuwe schip - 400 m lang en 58,8 meter breed - kan meer dan 20.000 containers vervoeren en is het grootste containerschip ooit dat Europa aandoet. De containers worden in rijen van 38 containers lengte, 23 rijen breedte en 23 rijen diepte gestapeld. Het schip legt aan bij volautomatische robotterminal van RWG.

Rotterdam is de enige haven in Europa waar dergelijke containerreuzen zonder beperkingen kunnen aanmeren. In Antwerpen moet op de Schelde rekening worden gehouden met getijden. Ook voor Hamburg - de andere grote containerconcurrent van Rotterdam -  moeten de containerschepen eerst de Elbe afvaren.

Ook Antwerpen kende zijn sterkste jaarstart ooit. Tijdens de eerste drie maanden behandelde de Antwerpse haven 54,3 miljoen ton, een stiging van 1,5 procent in vergelijking met recordjaar 2016. De containeroverslag steeg met 2 procent.

 

Problemen Tweede Maasvlakte opgelost

De toename van de containeroverslag in Rotterdam komt voor een belangrijk deel op het conto van de Tweede Maasvlakte, een gloednieuw haventerrein dat volgens het Havenbedrijf op stoom is gekomen.

De Tweede Maasvlakte is een prestigieuze uitbreiding van de Rotterdamse haven - kostprijs 3 miljard euro - via de winning op zee van 2.000 hectare extra ruimte. Op die op zee opgespoten terreinen baten APM (Maersk-groep) en RWG sinds 2015 elk een gigantische containerterminal uit.

De twee volledig geautomatiseerde terminals kenden echter een moeilijke start en kampten met tal van kinderziektes als gevolg van allerlei softwareproblemen. Dat zorgde er onder meer voor dat veel lading verhuisde naar Antwerpen en Hamburg.

Rotterdam verloor vorig jaar op vlak van containeroverslag Europees marktaandeel aan Antwerpen. De Rotterdamse containeroverslag groeide vorig jaar slechts met 1,1 procent. Die van Antwerpen met 4 procent.

Rotterdam lijkt nu die achterstand in te halen. Eind 2016 zag Rotterdam ladingpakketten van rederijen terugkomen nadat de problemen bij APM en RWG verholpen waren. 

Verdere groei

Voor heel 2017 rekent het Rotterdamse Havenbedrijf volgens de huidige, zeer conservatieve, schatting op een groei van minstens 3 procent, tegen 1 procent vorig jaar. Het Havenbedrijf verwacht dat het marktaandeel van Rotterdam in 2017 ook fors stijgt.

In de containervaart is er sprake van schaalvergroting. Tien jaar geleden kon het grootste containerschip 10.000 containers vervoeren, nu ligt dat op 20.000 en er zijn nog grotere schepen in de maak.

Mastodonten in Antwerpen

Ook de haven van Antwerpen kan dank zij de verdere uitdieping van de Schelde containerschepen van die orde ontvangen.

Op 9 juni wordt aan het Deurganckdok de Madrid Maersk verwacht, een mastodont van 400 m breed en 58 m breed die dit jaar bij de Zuid-Koreaanse scheepswerf Daewoo van stapel liep. Ook dat schip kan iets meer dan 20.000 containers aan boord nemen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud