interview

Huts: ‘Saeftinghedok legt Antwerpen lam'

©Wim Kempenaers (WKB)

‘Het Saeftinghedok mag er niet komen. Het zal een verkeersinfarct veroorzaken. Als ondernemer kan ik niet anders dan ertegen zijn. Ik kan mijn bedrijf niet laten kapotgaan.’ Dat zegt Fernand Huts, de topman van Katoen Natie, die op Linkeroever honderden hectaren magazijnen uitbaat.

De Vlaamse regering beslist mogelijk deze week - uiterlijk volgende week - of de haven van Antwerpen zijn Saeftinghedok mag bouwen. Het Antwerpse havenbestuur wil een bijkomend containerdok om de overslagcapaciteit te verhogen en de concurrentiepositie tegenover Rotterdam te verbeteren. ‘Als men het Saeftinghedok niet bouwt, jaagt men de lading weg naar Rotterdam’, zei de Antwerpse haventopman Eddy Bruyninckx onlangs.

Het Saeftinghedok mag niet gebouwd worden. Het zou de haven, Antwerpen en het Waasland ruïneren door de fileproblemen.
Fernand Huts
Topman Katoen Natie

Het Saeftinghedok zal dwars door Doel lopen en wordt mogelijk nog groter dan het Deurganckdok. Maar het is nu al heel controversieel. In regeringskringen is niet iedereen overtuigd van het project. Het kost veel geld - 600 miljoen euro - en impliceert de onteigening van 1.500 hectare polders en het verdwijnen van de dorpjes Ouden Doel en Rapenburg. Bij de Raad van State lopen meerdere juridische betwistingen, onder andere van de actiegroep Doel 2020. De Antwerpse schepen van de Haven, Marc Van Peel (CD&V), stelde onlangs voor het Saeftinghedok via een nooddecreet te bouwen, om alles sneller te doen verlopen. Zo’n decreet is ooit succesvol ingezet voor de bouw van het eveneens gecontesteerde Deurganckdok. Toen werd gezegd dat zo’n demarche niet voor herhaling vatbaar was.

Ook in Beveren, waar de Antwerpse Linkeroever onder ressorteert, zaait het dok verdeeldheid. Enkele N-VA-gemeenteraadsleden zijn opgestapt omdat de bestuursmeerderheid, waarvan de N-VA deel uit- maakt, nu toch achter de plannen van het dok staat.

Verkeersinfarct

©Mediafin

De tegenstanders van het dok, dat op zijn vroegst in 2021 klaar kan zijn, krijgen onverwacht steun van Fernand Huts, de topman van Katoen Natie, een van de grootste investeerders in de haven. Huts baat op de Antwerpse Linkeroever, waar ook het Saeftinghedok komt, honderden hectaren logistieke magazijnen uit. Zoals gewoonlijk neemt hij geen blad voor de mond: ‘Het Saeftinghedok mag niet gebouwd worden, want het zal de haven, de stad Antwerpen en het Waasland ruïneren. Het dok zal een verkeersinfarct en gigantische files in heel de regio veroorzaken. Iedereen staat nu al hopeloos in de file. Op Linkeroever kunnen de trucks maar langs twee kanten weg: langs de Liefkenshoektunnel en via de expresweg Antwerpen-kust. Op een normale dag bezoeken 1.500 trucks mijn magazijnen op Linkeroever. Ze staan nu al - als het regent en op piekuren - in de file. Volgend jaar wordt dat probleem nog groter. Want dan verhuist de rederij MSC zijn volledige containeroverslag (4,6 miljoen teu of 20 voetcontainers, de helft van de totale containeroverslag van de haven, red.) naar Linkeroever. Van het Delwaide- naar het Deurganckdok, dat zijn capaciteit kan uitbreiden tot 14 miljoen teu. Nu stuurt MSC dagelijks 4.000 trucks de baan op, van en naar zijn terminal. Als men die achter elkaar plaatst, komt men aan 80 km. Die trucks zwermen dus vanaf 2016 op Linkeroever rond.’

Met het Saeftinghedok komen er volgens Huts - weliswaar op lange termijn - nog eens 14 miljoen containers bij. ‘8 miljoen daarvan gaan weg met trucks. Die kunnen er onmogelijk bij. Heel Vlaanderen zal uiteindelijk stilstaan.’ De stelling van het Antwerpse Havenbedrijf dat slechts 18,8 procent van het verkeer op de Antwerpse wegen vrachtverkeer is en dat daarvan maar 4,6 procent havengerelateerd is, verwijst Huts naar de prullenmand. ‘Het is heel simpel. Antwerpen behandelt nu 9 miljoen teu, wat overeenkomt met ongeveer 6 miljoen 20 en 40 voetcontainers. Bijna 60 procent wordt op een truck gezet. Die 3,5 miljoen containers verdwijnen niet via de lucht of via een zeppelin, maar via de weg.’

©Wim Kempenaers (WKB)

Volgens Huts kan de capaciteit van de bestaande Antwerpse containerterminals fors worden verhoogd door modernere kranen en nieuwe materiaal in te zetten. ‘Er wordt met grond gemorst. Antwerpen heeft nu 700 hectare containerterminaloppervlakte voor 9 miljoen teu. Bij Aziatische havens ligt de benutting van de terminals veel hoger. De twee Scheldecontainerterminals aan de Zandvlietsluis zijn fors onderbenut, en straks komt ook het Delwaidedok vrij. Zonder de verhuizing van MSC was ook het Deurganckdok zwaar onderbenut.’

Voor de vrijgekomen ruimte aan het dok onderhandelt het Havenbedrijf met een Saudische investeerder die 3,7 miljard euro wil pompen in een chemiefabriek. Huts heeft weinig vertrouwen in het project. Hij noemt het een bliksemafleider die sommige politici gebruiken om het Saeftinghedok erdoor te krijgen.

Huts betwijfelt of de bestuurders van het Gemeentelijk Havenbedrijf, die het Saeftinghedok goedkeurden, de impact van hun beslissing wel snappen. ‘Ze keurden het project - waarin het Havenbedrijf 440 miljoen euro pompt - onlangs op een drafje goed. Nochtans was het een dossier van meer dan 500 pagina’s.’

Stapt Huts naar de rechtbank als de Vlaamse regering groen licht geeft voor het dok? ‘Dat ligt niet in mijn natuur. (grinnikt) Ik ga ervan uit dat politici hun gezond verstand gebruiken en het dok niet wordt gebouwd. Vicepremier Annemie Turtelboom vroeg me eind juni, op de viering van 160 jaar Katoen Natie in Doel, wat ik van het Saeftinghedok dacht. Ik hoop dat ze er rekening mee houdt. Als het dok er toch komt, heb ik, net als alle andere investeerders op Linkeroever, een groot probleem met de leefbaarheid van mijn investeringen. Behalve Katoen Natie zijn er nog tal van andere bedrijven gevestigd. Ik zal dan als entrepreneur nadenken over wat ik ga doen. Ik kan me niet kapot laten maken door een nieuw dok. Maar nogmaals, ik ga ervan uit dat het dok er niet komt en dat het gezond verstand zegeviert.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud