Huts schrijft parlement aan over wet-Major

Fernand Huts, topman Katoen Natie ©Photo News

Fernand Huts, baas van de logistieke groep Katoen Natie, vraagt in een open brief aan alle parlementsleden steun voor zijn idee om 500 erkende vluchtelingen een job te geven in ruil voor de afschaffing van de wet-Major voor logistieke activiteiten. Een gelijkaardige brief ging al naar de regering, maar 'die reageerde niet', aldus Huts.

In een nieuwe brief vraagt Katoen Natie-baas Fernand Huts of de federale parlementsleden hem steunen in het idee om 500 erkende vluchtelingen een job te geven en hen dus te integreren in de samenleving. Daar staat wel iets tegenover. Huts wil de vluchtelingen enkel een job geven in zijn Antwerpse logistieke magazijnen op voorwaarde dat de wet-Major er niet langer van toepassing is. 

Die wet-Major is Huts al veel langer een doorn in het oog. Hij werkt in zijn logistieke magazijnen met bedienden, maar de bonden vragen hem de wet-Major toe te passen. Die zegt dat werk binnen de havenzone uitgevoerd moet worden door (duurdere) havenarbeiders. Huts weigert, want e-commerce, het herverpakken en labelen van goederen, is volgens hem geen werk voor havenarbeiders. Hij vraagt de wet-Major te beperken tot het laden en lossen van de schepen. 

Zijn eerste vraag aan de parlementsleden is heel duidelijk: 'Moeten e-commerce en logistiek beschouwd worden als havenarbeid? Zo ja, waarom? Zo neen, waarom is de wet-Major dan van kracht op e-commerce en logistiek.' Huts vraagt ook of de e-commerce activiteiten die door (concurrent) Bpost in het havengebied worden uitgevoerd onder de wet vallen. Huts zegt dat dit nu niet het geval is en dat de regering als enige argument geeft dat het om een overheidsbedrijf gaat. Hij wil weten of de parlementsleden dezelfde mening zijn toegedaan.

Een vierde vraag waarop hij antwoord wil is of het parlement akkoord gaat - zoals in de regeringsverklaring staat - om de wet op havenarbeid te moderniseren. Is het antwoord ja, dan vraagt hij aan de parlementsleden of ze er kunnen voor zorgen dan ongeschoolden, moeilijk te plaatsen werklozen, migranten, allochtonen en vele anderen hun brood mogen verdienen door logistieke en e-commerce activiteiten uit te voeren binnen de havengebieden aan dezelfde voorwaarden als in de rest van België.

Volgens Huts is het heel simpel om uit die hele Wet-Major discussie te komen en hoeft minister van Werk Kris Peeters, maar een zinnetje in het nieuwe wetsvoorstel te zetten namelijk: 'E-commerce en logistiek zijn geen havenarbeid'. 'Daarmee zou alles opgelost zijn', zegt Huts in een reactie, 'en zouden veel meer logistieke bedrijven zich in de Vlaamse haven vestigen. Nu doen ze dat niet en wijken ze uit naar Nederland.'

Huts noemt het wraakroepend dat de regering na anderhalf jaar discussie nog altijd geen standpunt heeft ingenomen. 'Men speelt Antwerpen internationaal officieel uit als een logistieke zone. Maar door het principe van de havenarbeid te handhaven, houdt men veel buitenlandse bedrijven die willen investeren buiten. Ondertussen zie je ook dat kleinere logistieke bedrijven in Antwerpen andere cao's van de metaal, de voeding en de chemie gaan gebruiken om die wet-Major te omzeilen'.

Huts noemt het ook absurd dat logistieke arbeid net buiten de geografisch omlijnde havenzone waar de wet-Major niet verplicht is, veel goedkoper is. 'Als wij hier in onze Antwerpse Logisport-vestiging op de linkeroever - waar we 1.100 mensen tewerk stellen - verplicht worden om de wet-Major toe te passen en met havenarbeiders te werken, stijgen onze loonkosten met 50 tot 100 procent en dan moeten we de boel sluiten. Maar ik hoop dat het niet zo ver komt.'

Huts stuurt die brief naar alle parlementsleden omdat hij op zijn eerste brief begin september aan de regering naar eigen zeggen geen afdoend antwoord kreeg. 'Slechts drie ministers antwoordden', aldus Huts. 'Minister van Defensie Steven Vandeput, die zei dat hij minister van Defensie was en er niets kon aan doen. Hij verwees dan ook naar minister Peeters. Vicepremier Alexander De Croo, die zei dat hij de zaak van dichtbij zou volgen en de Antwerpse burgemeester en N-VA voorzitter Bart De Wever, die vindt dat er een aanpassing moet komen van de wet-Major.'

Europa heeft België ondertussen op de vingers getikt en eist dat er tegen 23 oktober een wetsaanpassing komt. Dat het allemaal zo lang duurt vooraleer België een beslissing neemt, heeft volgens Huts alles te maken met de houding van Kris Peeters die de havenbonden, die heel sterk vast houden aan hun wet-Major, 'een cadeau wil geven'.' 'Wij zijn de wisselmunt in een bredere discussie. Maar als men bij wet zou vastleggen dat e-commerce en logistiek geen havenarbeid zijn, dan zouden we in de Vlaamse havens duizenden extra jobs kunnen creëren.'

Als Peeters de wet niet aanpast, schaadt hij volgens Huts het algemeen belang en weigert hij te kiezen voor het belang van de logistieke sector die toch een groeisector is. 'Het absurde van de situatie', aldus nog Huts, 'is dat de bediendvakbond helemaal geen problemen heeft met onze tewerkstelling op Logisport en dat de 400 havenarbeiders die we onlangs uitnodigden om naar onze e-commerce te komen kijken,  het werk op Logisport helemaal niet willen doen'.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud