Infrabel schiet zelfrijdende treinen af

De verkeersleiding voor de Brusselse noord-zuidas in het Zuidstation. ©Lieven Van Assche

Volgens de spoornetbeheerder is het plan van Jo Cornu om zelfrijdende treinen door de Brusselse noord-zuidas te sturen onhaalbaar.

‘Het is onmogelijk de nodige technologie op de Brusselse noordzuidas te gebruiken’, luidt het in de analyse van Infrabel. ‘Daarvoor moeten alle treinen van hetzelfde type zijn en ook dezelfde samenstelling hebben. Dat is nu niet zo.’ Het gebrek aan een uniform rollend materieel is net een van de grote euvels bij het spoor, een euvel dat ook Cornu geregeld aanklaagt. ‘Er zijn te veel treinen van een ander type. Bovendien zijn sommige konvooien 250 meter lang en de Desiro’s (de nieuwe light-treinen, red.) 80 meter. Zo kan het systeem niet werken’, aldus de spoornetbeheerder.

De conclusie van Infrabel is een streep door de rekening van Jo Cornu. Hij liet onlangs verstaan dat hij uiterlijk over vijf jaar zelfrijdende treinen wil inzetten. De treinen moeten draaien op het Automatic Train Operation (ATO)-systeem, dat wereldwijd voor metro’s gebruikt wordt. De technologie kan worden verwerkt in het veiligheidssysteem ETCS, waarvan de uitrol eind vorig jaar begonnen is. Ondanks de automatische piloot blijft een bestuurder in de treincabine nodig.

Levensader

Cornu ziet in ATO een kans om de stiptheid en de efficiëntie van het net te verhogen. De noord-zuidtunnel is de levensader van het Belgische spoor. Hij is volledig verzadigd omdat het hele net errond draait. Die congestie verklaart de vele vertragingen.

‘Zelfrijdende treinen kunnen de capaciteit met 25 procent verhogen en het energieverbruik met 25 procent doen dalen’, zei Cornu op een persbriefing. Dat wordt door Infrabel betwist. ‘Door de verbeterde signalisatie kunnen we enkele procenten winnen, maar nooit 25 procent', klinkt het. De noord-zuidverbinding kan in theorie tot 120 treinen per uur verwerken. Maar in de praktijk beperken technische obstakels dat tot 90 à 96 treinen per uur. De NMBS heeft intussen een studie besteld bij de treingroep Alstom. Infrabel baseerde zich voor zijn analyse onder meer op Zwitsers en Frans onderzoek. Daarnaast keek het bedrijf naar de Londense metro.

Weggegooid geld

Infrabel heeft een alternatief project op de plank liggen. Er is een plan voor de aanleg van een nieuwe tunnel tussen Brussel-Noord en Brussel-Zuid. Maar die lijkt door de kostprijs - geschat op 8 miljard - niet realistisch. Zeker nu het Belgische spoor vooral in een besparingslogica zit. Dat beseft Infrabel.

Een nieuwe tunnel zal ook bij Cornu slecht vallen. Die steekt niet weg dat hij veel investeringen van Infrabel de afgelopen tien jaar weggegooid geld vindt. Hij vindt dat het geld rechtstreeks naar stipte treinen en het comfort van de treinreizigers moet gaan. Cornu en zijn tegenhanger bij Infrabel, Luc Lallemand, liggen al maanden in de clinch over welke investeringen moeten gebeuren. De discussie over ‘ATO’ heeft daarmee te maken.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect