Infrabel vreest nieuwe monopolist Siemens-Alstom

Siemens installeert het ETCS-netwerk op de Belgische sporen. ©BELGA

Volgens de Belgische spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel leidt een fusie van Siemens en Alstom tot hogere prijzen.

Siemens en Alstom maakten in september vorig jaar bekend dat ze samen een 'Airbus van het Europese spoor' willen vormen. Samen hopen de Franse treinbouwer en de treindivisie van het Duitse concern de opkomende Aziatische concurrentie de baas te kunnen.

Maar de Belgische infrastructuurbeheerder Infrabel toont zich opvallend kritisch voor de plannen. 'Een goedkeuring van de fusie van Alstom en Siemens kan ertoe leiden dat Infrabel te maken krijgt met een monopolist voor de levering van kritische componenten voor de seininrichting', zegt woordvoerder Frédéric Petit. 

'De fusie zal leiden tot hogere prijzen, minder innovatie en een gebrek aan commerciële bewegingsvrijheid omdat de leveranciers zullen stoppen met elkaar uit te dagen.'

Seininrichting

Siemens installeert het peperdure Europese veiligheidssysteem ETCS (European Train Control System) op het Belgische spoornet. De bijbehorende componenten in de treinen, die de voertuigen automatisch doen remmen, komen dan weer van Alstom.

'Op de meeste spoorwegnetten zijn maar twee kandidaten die de nodige technologie rond ETCS en spoorinrichting hebben', klinkt het bij Infrabel. 'De Europese spoormarkt is een leefbare, maar tegelijk fragiele markt.' Infrabel pleit voor een strikte en permanente monitoring.

Maandag legde de Europese Commissie volgens verschillende bronnen een aantal bezwaren voor aan beide bedrijven. Dat betekent dat Siemens en Alstom wellicht bepaalde activiteiten moeten afstoten. Siemens en Alstom hebben tien dagen om te antwoorden op de bezwaren. De Commissie heeft tot 28 januari 2019 tijd om de fusie goed te keuren.

Ook voor de NMBS zijn Siemens en Alstom de belangrijkste leveranciers. Zo bestelde het spoorbedrijf de voorbije jaren honderden Desiro-treinen en locomotieven bij Siemens. Bij een consortium van Alstom en Bombardier Brugge kocht de NMBS 445 dubbeldekkers.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect