Advertentie

'Koersval Exmar was paniekreactie'

Nicolas Saverys, CEO en hoofdaandeelhouder van Exmar ©Frank Toussaint

De forse tuimeling die het aandeel Exmar eind vorige week maakte, nadat bekend werd dat het Colombiaanse LNG-project is uitgesteld, was overdreven. 'Het was een paniekreactie', zegt CEO Nicolas Saverys.

De gastankerrederij Exmar kreeg vrijdag een pandoering van 14,3 procent, waardoor het aandeel zakte tot 7,8 euro. Donderdagavond maakte Exmar degelijke voorlopige jaarcijfers bekend. Het bedrijf, dat voor zowat de helft in handen is van Nicolas Saverys, meldde in het persbericht echter ook dat de opstart van de Caribbean FLNG, 's wereld eerste drijvende LNG-fabriek, was uitgesteld.

Een beslissing die werd genomen door Pacific Rubiales Energy (PRE), dat de Caribbean FLNG wou inzetten in Colombia om aardgas te exporteren naar landen in Centraal-Amerika en de Caraïben. De pijpleiding die het aardgas vanuit het Colombiaanse binnenland naar de kust moet brengen, is echter nog niet klaar. Net als alle energiebedrijven is PRE zwaar getroffen door de val van de olieprijs en heeft het bedrijf zijn investeringen aanzienlijk teruggeschroefd.

Het contract met Exmar blijft echter wel van kracht en zodra de Caribbean FLNG is opgeleverd, moet PRE betalen. Het is wel niet zeker of de LNG-fabriek uiteindelijk in Colombia zal gestationeerd worden. 'PRE zoekt alternatieven qua locatie', vertelt Patrick De Brabandere, COO van Exmar. 'Het bedrijf zoekt ook manieren om zijn kosten te drukken.'

De lage olieprijs is 'een tijdelijk probleem voor onze klanten' en leidt tot een stilstand voor veel projecten, zegt De Brabandere nog. Hij beklemtoont dat Exmars concept van de kleine drijvende, flexibel inzetbare LNG-fabriek overeind blijft, net als de toekomstperspectieven voor dergelijke LNG-projecten.

De heftige koersreactie noemt hij - en met hem ook Nicolas Saverys - overdreven. 'De mensen zijn een beetje te pessimistisch. Akkoord, onzekerheid of vertraging zijn niet goed, maar vandaag de dag is er geen financiële impact op Exmar', aldus De Brabandere.

Hij merkt ook op dat de toestand met de Opti-Ex - een klein offshore boor- en productieplatform - erger was, omdat Exmar toen (midden de financiële crisis) geen klant of opdracht had voor het tuig. 'In het geval van de Caribbean FLNG wordt het contract niet geannuleerd. PRE heeft alleen beslist de opstart te vertragen.'

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud