Lock-out houdt aan bij Brittany Ferries

Een schip van Brittany Ferries is het Bretoense Roscoff - foto: David Ademas

De vloot van de Bretoense rederij Brittany Ferries ligt er nog steeds werkeloos bij. Maar sinds dit weekend lijken directie en vakbonden toch dichter bij elkaar gekomen.

Brittany Ferries is één van de rederijen die passagiers en vracht vervoeren tussen Frankrijk en Engeland. Ook het Ierse Cork en Santander en Bilbao in Spanje worden bediend. De acht schepen varen op negen routes. Tot vorige week.

De directie verplichtte het personeel vorige vrijdag alle activiteiten te staken en de schepen te verlaten. Ze zegt dat ze zich daartoe verplicht voelde na een reeks van onaangekondigde stakingsacties die van start gingen op donderdag 13 september.

De rederij was daardoor verplicht, zo zegt ze, reizigers en vrachtwagens te herboeken op andere routes bij andere maatschappijen die varen vanuit Calais en Dover. Het zou gaan om 8.000 passagiers, vooral afkomstig uit Groot-Brittannië.

Maandagmiddag lagen de schepen in vijf havens er nog werkeloos bij, maar volgens syndicale bronnen is sinds zondag een doorbraak op til in de gesprekken tussen directie en werknemersorganisaties. Een akkoord zou vandaag/maandag mogelijk zijn.

Het personeel is niet te spreken over de maatregelen die het management al in juni aankondigde en die de bedoeling hebben de rederij uit de rode cijfers te halen. Brittany Ferries eindigt deze maand het boekjaar voor de vierde keer op rij met verlies.

De gecumuleerde tekorten bedragen intussen 51 miljoen euro. Daarom zou het personeel langer moeten werken en minder bonussen krijgen. Eén werknemer zei aan het vakblad Lloyd’s List dat hem dat 150 euro per maand en twee weken vakantie kost.

Brittany Ferries, opgericht door de Bretoen Alexis Gourvennec, viert op 1 januari 2013 zijn 40ste verjaardag. Vanuit Roscoff en Saint-Malo in Bretagne en Caen en Cherbourg in Normandië vaart het onder meer naar Cork, Plymouth, Poole en Portsmouth.

De Bretoense rederij is niet de eerste die in problemen komt op de Kanaalroutes. Vorig jaar moest de staatsrederij Sea France er het bijltje bij neerleggen, De marges zijn erg klein door de harde concurrentie met andere rederijen en Eurotunnel, concessionaris van de Kanaaltunnel.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud