Luchtvaart helpt CMB aan miniwinst

Marc Saverys, topman van CMB. ©wim kempenaers (wkb)

Scheepvaartgroep CMB heeft het voorbije kwartaal een miniwinst geboekt met dank aan luchtvaartdochter ASL Aviation. De drogebulkrederij Bocimar, het hart van CMB, bleef evenwel op de sukkel en diepte de verliezen verder uit.

Het nettoresultaat in het tweede kwartaal kwam uit op 0,3 miljoen dollar (0,2 miljoen euro) , tegen een verlies van 3,1 miljoen dollar in het eerste kwartaal. De groep dankt de miniwinst aan luchtvaartdochter ASL Aviation. Die boekte in de periode een winst van 4,3 miljoen, geholpen door de verkoop van een vliegtuig die CMB 2 miljoen dollar opleverde.

ASL Aviation, waarvan CMB 51 procent controleert, levert in vergelijking met de scheepvaarttak relatief stabiele inkomsten op, wat in moeilijke tijden als deze mooi meegenomen is. De activiteit is evenwel een buitenbeetje, waarvoor dezer dagen 'de opties bekeken worden'. 'Er is een grote consolidatie bezig in de sector', zo zei topman Marc Saverys in mei op de algemene vergadering, 'we gaan daar eventueel in meespelen. Er is van alles mogelijk: acquisities, fusies, verkoop.'

Vorig jaar wilde Saverys ASL Aviation in omvang verdubbelen met de overname van TNT Airways, maar die deal sprong af toen Europa de monsterpakjesfusie tussen UPS en TNT afblokte.

De winstbijdrage van ASL Aviation kan evenwel amper verhullen dat CMB het in zijn kernactiviteit moeilijk blijft hebben. Dochterbedrijf Bocimar, gespecialiseerd in zeetransport van droge bulkgoederen als ijzererts en steenkool, leed in het tweede kwartaal een verlies van 5,84 miljoen dollar, tegen 4,36 miljoen in het eerste kwartaal. Over het eerste halfjaar kwam het verlies daarmee uit 10,2 miljoen dollar tegen 9,7 miljoen in dezelfde periode in 2013.

De daling heeft te maken met de economische crisis, het overaanbod van schepen en de lage vrachttarieven. Die tarieven zijn al enkele jaren extreem laag, vaak op een peil dat zelfs de werkingskosten niet meer dekte. Toch ontsnapte de rederij lang aan die kaalslag omdat hij zich ingedekt had via termijnverkopen of 'forward freight agreements'. Maar die indekking is nu fors afgenomen. In het jaarverslag over 2013 waarschuwde CMB al dat 2014 erg volatiel belooft te worden, omdat de afhankelijkheid van de scheepvaarttarieven op de spotmarkt de grootste in jaren is.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud