Luik volgt voorbeeld Vlaamse binnenvaart

©BELGA

De binnenhaven van Luik heeft in 2013 de watertrafiek zien dalen met 4,94 procent, zo meldt het Luikse havenbedrijf Port autonome de Liège.

De daling is grotendeels te wijten aan de sluiting van de warme fase van staalbedrijf ArcelorMittal in Luik. De haven kon wel nieuwe markten aanboren, maar dit bleek onvoldoende om het verlies aan trafiek door de sluiting in de staalfabriek te compenseren. Voor heel Wallonië daalde de trafiek op de vaarwegen met 5 procent. De Luikse binnenhaven presteert dus gemiddeld met een daling van 4,94 procent.

De aan- en afvoer over de weg en het spoor kon de daling wel deels compenseren. Inclusief die transportmodi noteert het havenbedrijf een trafiekdaling met 3,87 procent. Alle modi bij elkaar was er ten opzichte van 2012 een daling met 746.680 ton tot 18,56 miljoen ton. De sluiting van de warme fase van ArcelorMittal betekende op zich een daling met 600.000 ton.

De omzet van het havenbedrijf steeg wel, met 13 procent tot 3,6 miljoen euro, onder meer door het aantrekken van trafiek met een grotere toegevoegde waarde. Eerder bleek al dat ook de binnenvaart in Vlaanderen het voorbije jaar terrein moest inleveren.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud