nieuwsanalyse

Megatreinfusie brengt Bombardier Brugge in gevaar

De Hermelijn van De Lijn werd gebouwd door Siemens en zijn Canadese concurrent Bombardier.

De fuserende treinbouwers Siemens en Alstom staan sterk in België. Vooral de Brugse vestiging van concurrent Bombardier dreigt het kind van de rekening te worden.

Het Duitse Siemens en het Franse Alstom bundelen hun treinbusiness, en vormen zo de tweede grootste treinbouwer ter wereld. Dat heeft ook gevolgen voor de activiteiten van beide groepen in België.

Alstom: twee grote competentiecentra

Alstom is in België de grootste partij van de twee. Alstom België was in het gesplitste boekjaar 2016-2017 goed voor een omzet van 268 miljoen euro en 21 miljoen euro nettowinst. 

Het Franse transportbedrijf stelt 1.050 mensen, waarvan de helft ingenieurs, tewerk in Charleroi. Daar landde Alstom in 1989 door de overname van de treindivisie van het ontmandelde ACEC.

750 miljoen
De fabriek van Alstom in Charleroi heeft een openstaand orderboekje van 750 miljoen euro.

In Charleroi heeft Alstom twee grote competentiecentra, één voor het signalisatie- en beveiligingssysteem ETCS en één voor tractiesystemen voor rollend materieel (onder meer stroomomvormers). Die centra werken voor Alstom zelf, maar ook voor andere klanten, zelfs voor de grote Chinese vijand CRRC.

Maar Alstom heeft ook elders competentiecentra. In de fusiegroep zal de vestiging in Charleroi nog meer interne concurrentie krijgen. Toch toont de lokale directie zich voorzichtig optimistisch over de toekomst van de vestiging.

De expertise die we in Charleroi hebben ontwikkeld, is belangrijk voor de groep Alstom.
Sonia Thibaut
Woordvoerder Alstom België

'De fabriek heeft sterke punten binnen Alstom', zegt Sonia Thibaut, woordvoerster van Alstom Benelux. 'We staan sterk in engineering, en hebben een orderboekje dat gelijk staat met drie jaar omzet (750 miljoen euro, red.). Bovendien voeren we momenteel meer dan 100 projecten in 40 landen. De expertise die we in Charleroi hebben ontwikkeld, is belangrijk voor de groep.'

Siemens

Siemens telt in België en Luxemburg samen bijna 1.800 medewerkers, goed voor een omzet van zowat 1 miljard euro.

Maar op treingebied is Siemens in België het kleine broertje van Alstom. Slechts een deel van de totale omzet is afkomstig van Siemens Mobility, de afdeling die focust op zowel spoor- als wegverkeer. Voor Siemens Mobility werken in België bijna 200 mensen, vooral in Brussel en Huizingen. 

Bombardier: Zorgen over de toekomst

De grootste impact van de fusie dreigt voor de Brugse vestiging van de Canadese concurrent Bombardier. De werkgelegenheid in de fabriek gaat al jaren achteruit omdat het bedrijf heel wat aanbestedingen verloor aan goedkopere concurrenten. Recent ging de fabriek door een grote herstructurering, waardoor nog maar 300 werknemers overblijven. De vakbonden kregen wel de garantie dat de fabriek nog vier jaar openblijft.

Wij houden ons hart vast.
Steven Bogaert
ACV-delegatie bij Bombardier Brugge

Wat daarna gebeurt, is een groot vraagteken. 'Als Bombardier nu niets onderneemt, kan dat op termijn gevolgen hebben voor de vestiging in Brugge', zegt Steven Bogaert, afgevaardigde voor de christelijke vakbond ACV. 'Bombardier heeft het nu al niet makkelijk. Als twee grote spelers fuseren, zullen zij nog efficiënter gaan werken. Bombardier moet iets ondernemen, anders wordt het een ramp. Wij houden ons hart vast.'

Samenwerking

Bombardier werkt bovendien regelmatig samen met Alstom en Siemens. Zo werden de Desiro-treinen van Siemens deels in onderaanneming in Brugge gebouwd. Ook voor de bouw van de Hermelijn-trams voor De Lijn vormde Bombardier een consortium met Siemens.

En de nieuwe dubbeldekkers voor de NMBS worden door een consortium van de NMBS en Bombardier geleverd, wat enkele jaren geleden de redding betekende van de Brugse fabriek. Het gaat om een raamcontract, dat dus nog extra orders kan opleveren. Maar toch stelt zich de vraag of het fusiebedrijf Siemens Alstom in de toekomst nog zal willen samenwerken met concurrent Bombardier. 'Ik vrees er zelf voor', bekent vakbondsman Bogaert.

Topleveranciers voor Belgisch openbaar vervoer

Alle openbare vervoersmaatschappijen zijn klant bij een of beide bedrijven. 

NMBS/Infrabel

Aan de NMBS leverde Siemens 305 motorstellen van het type Desiro sinds 2012. Die stellen kampten aanvankelijk met heel wat problemen. Daarnaast rijden op het Belgische spoor 120 Type-18 locomotieven van Siemens rond.

Bij een consortium van Alstom en concurrent Bombardier bestelde de NMBS 445 M7-dubbeldekkers. Volgend jaar moet de eerste lichting van het raamcontract geleverd worden. De deal heeft een waarde van 1,3 miljard euro.

Spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel doet voor zijn peperdure veiligheidssysteem ETCS grotendeels beroep op het Franse Alstom

De Lijn

De Lijn is enkel klant bij Siemens. De Vlaamse vervoersmaatschappij kocht bij een consortium van Siemens en Bombardier 125 Hermelijns, de vorige generatie lagevloertrams die rondrijden in Gent, Antwerpen en aan de kust.

De fabriek van Siemens in Huizingen zorgde ook voor het sein- en remsysteem in de premetro van Antwerpen.

MIVB

De Brusselse MIVB zoekt het liever in Frankrijk. Een deel van de oude oranje metro's in Brussel werden geleverd door Alstom en zijn voorlopers. Het Franse bedrijf leverde ook de motor voor de onpopulaire, want lawaaierige trams van het type T2000.

Alstom levert verder de veiligheidsinfrastructuur en de signalisatie in de Brusselse metro. Siemens levert aan de MIVB geen voertuigen, maar wel schakelaars om de trams te voeden.

Prijsstijging?

Voor de openbare vervoersmaatschappijen is de fusie eerder slecht nieuws, vooral op gebied van veiligheidsinfrastructuur. 'Er zijn al weinig aanbieders, het is een kleine markt', klinkt het. Als twee grote spelers samengaan, kan de keuze dalen, en de prijzen stijgen.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect

Gesponsorde berichten

n