Migranten kosten Eurotunnel 10 miljoen

Migranten passeren een hek aan de inscheepplek voor vrachtwagens die door de Kanaaltunnel per trein naar het VK gaan ©EPA

De concessionaris van de Kanaaltunnel stuurt de Franse en Britse overheid een factuur van 9,7 miljoen euro voor de talrijke verstoringen van zijn verkeer door de migrantentoestroom.

In en rond Calais, de Franse start- en aankomstplek van de pendeltreinen uitgebaat door Eurotunnel, leven zo'n 3.000 migranten in kampen. Elke dag zijn er wel pogingen om aan boord te klimmen van vrachtwagens die per trein naar Groot-Brittannië getransporteerd worden. Sommige migranten proberen ook gewoon op de treinwagons zelf te klauteren. Het pendelverkeer door de tunnel lijdt daar uiteraard onder.

Volgens Eurotunnel werd het eerste halfjaar alleen al voor 13 miljoen euro uitgegeven aan veiligheid, evenveel als over heel 2014. 'We proberen zoveel mogelijk te vermijden dat migranten door de tunnel raken omdat het aantal dat in het VK onderschept wordt op één hand te tellen is. Het merendeel wordt onderschept in Frankrijk en dat heeft een prijs', aldus Jacques Gounon, CEO van Eurotunnel.

Stakers

De migranten zijn niet het enige probleem waarmee Eurotunnel worstelt. Het bedrijf wordt regelmatige met acties van de werknemers van SCOP Seafrance geconfronteerd nadat een Britse rechter besliste dat Eurotunnel zijn scheepvaartdochter MyFerryLink moet opdoeken omdat het een te dominante positie op het Kanaal-verkeer tussen Engeland en Frankrijk had verworven.

De transportgroep had MyFerryLink opgericht en drie schepen van het failliete overheidsbedrijf SeaFrance gekocht om ze te verhuren aan SCOP, een coöperatie van (ex)-werknemrs van SeaFrance. Na het Britse vonnis verbrak Eurotunnel die contracten en verhuurt nu twee boten aan DFDS. Nog een boot exploiteert Eurotunnel zelf. DFDS beloofde 202 werknemers over te nemen, Eurotunnel 120, ongeveer evenveel verliezen hun baan.

Eurotunnel meldde vanmorgen dat het opnieuw winst heeft geboekt. Het nettoverlies van 11 miljoen in de eerste jaarhelft van 2014 werd omgebogen in een plus van 39 miljoen. De ebitda of de bedrijfswinst steeg van 216 naar 252 miljoen euro. Daardoor behoudt de tunnelexploitant zijn prognose om over het hele jaar een ebitda van 535 miljoen te realiseren. De omzet steeg tot 649 miljoen (+16,1%).

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud