Minder treinen door rood licht in 2013

©Photo News

Het Belgische spoorverkeer was vorig jaar een stuk veiliger. Er reden in elk geval een kwart minder treinen door het rode licht wat de kans op een potentieel ongeval uiteraard kleiner maakte.

In zijn statistieken spreekt spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel over 'seinvoorbijrijdingen'. Vorig jaar noteerde de spoorinfrastructuurbeheerder er 56 op de hoofdsporen van het Belgische netwerk tegenover 75 in 2012. 'Ook het aantal seinvoorbijrijdingen dat een potentieel gevaarlijk punt bereikt - zoals een wissel - verminderde van 34 naar 29', schrijft Infrabel in een persmededeling. Tegenover 2010 werd er 46 procent minder door het rode licht gereden.

Dat er überhaupt nog door een rood licht kan gereden worden, roept allicht vragen op. NMBS en Infrabel hadden in 2006 toch beloofd resp. hun hele vloot én het volledige netwerk met TBL1+ uit te rusten, een beveiligingssysteem dat het zo goed als onmogelijk maakt een stoplicht te negeren. De NMBS meldde in december inderdaad dat al haar binnenlandse treinen nu TBL 1+ aan boord hebben, het gaat om 1.200 locomotievenen/of motorstellen.

Maar een trein met TBL1+ stopt niet als er geen baken op het spoor staat en de seinen niet compatibel zijn. Infrabel zegt dat het ook al vergevorderd is, vandaag zijn alle belangrijke knooppunten uitgerust met TBL1+ en rekening houdend met de densiteit van het verkeer zegt de beheerder dat 93,3 procent van het net nu beveiligd is. Pas einde 2015 is die efficiëntiedekking 99,9 procent, aldus Infrabel. NMBS Logistics, de goederendochter van de NMBS, is ook bijna rond zijn de installatie van TBL1+ op haar locomotieven.

Goederen

Zelfs dan is niet heel het Belgisch spoor veilig. Want concurrerende cargobedrijven, zoals Captrain en Crossrail, zijn niet van plan die dure systemen nog voor enkele jaren te installeren. Zij wachten af tot het Europese supersysteem ETCS verplicht wordt in 2022 . Een geruststelling: privé-goederentreinen maken slechts enkele procenten van het spoorverkeer uit. Ze zorgden vorig jaar helaas wel voor enkele zware ongevallen, waaronder Wetteren, al waren die niet steeds aan seinvoorbijrijdingen te wijten.

Infrabel meldt nog dat het aantal seinvoorbijrijdingen op de bijsporen van het net wel licht is gestegen, van 42 naar 44. 'Maar hier rijden doorgaans treinen zonder reizigers en ligt de snelheid zeer laag waardoor het risico ook veel minder is'. Niettemin werkt de infrastructuurbeheerder ook voor die bijsporen aan veiligheidsacties, zo luidt het. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud