MIVB vreest voor financiering investeringen

Thomas Ryckalts, voorzitter MIVB ©BELGA

'Grote investeringen bij het openbaar vervoer dreigen onmogelijk te worden door de strengere Europese regels' voor de overheidsschuld. Dat zei MIVB-voorzitter Thomas Ryckalts bij de voorstelling van het jaarverslag. De Brusselse vervoersmaatschappij moet de volgend jaren fors investeren om de stijgende vraag naar transport op te vangen.

'Investeringen in openbaar vervoer lopen gevaar door de consolidatie van de MIVB in de Brusselse begroting', aldus Ryckalts bij de voorstelling van het jaarverslag 2014 van de MIVB. 'Grote werken of bestellingen dreigen op die manier erg moeilijk, zo niet onmogelijk te worden. Europa zou op dat vlak wat minder streng moeten zijn.'

Tot voor enkele jaren was het de ambitie van de MIVB om haar dekkingsgraad - de verhouding tussen de eigen inkomsten en de operationele kosten - boven 50 procent te houden. Dat was een van de voorwaarden van Europa om uit de consolidatiekring van de overheid te blijven. De MIVB kon zo een flexibeler financieel beleid voeren, was de redenering. Alleen ging de Brusselse regering daar nooit op in.

'Europa zou minder streng moeten zijn inzake consolidatie van overheidsschuld'
Thomas Ryckalts
voorzitter MIVB

Intussen is die dekkingsgraad voor het derde jaar op rij gedaald, niet omdat de maatschappij minder performant zou zijn, maar omdat Eurostat elk jaar de parameters verstrengt, verzekert Ryckalts. Van 2008 tot 2011 zat die ratio boven 50 procent, op basis van de nieuwe normen werd die van 2011 herberekend en daalde tot 48,09 procent, in 2014 bedroeg hij nog maar 45,04 procent.

Nochtans zitten er grote, broodnodige investeringen aan te komen, met de geleidelijke automatisering van de metrolijnen 1 en 5 als voorlopig orgelpunt. Dat moet leiden tot een verdubbeling van de capaciteit. Volgens Ryckalts zouden de metrostellen M7 voor die aangepaste lijnen nog dit jaar besteld moeten worden, om einde 2019 te kunnen starten. Het hele project wordt geraamd op 640 miljoen.

Reizigers

De MIVB is er vorig jaar opnieuw in geslaagd meer reizigers te vervoeren. Het aantal ritten steeg van 354,8 naar 364,6 miljoen. Sinds 2000 is het aantal klanten elk jaar omhoog gegaan. De verkeersontvangsten groeiden ook, van 258,4 miljoen naar 267,0 miljoen euro. Dat is ruim echter onvoldoende om de kosten te dekken, het gewest stortte in 2014 een exploitatiedotatie van 283 miljoen euro.

'De commerciële snelheid moet omhoog'
Brieuc de Meeus
CEO MIVB

Een teer punt blijft de commerciële of gemiddelde snelheid op het net. Op het metronet vormt dat uiteraard geen probleem (26,7 km/u), maar voor de trams (16,1 km/u) en de bussen (16,5 km/u) is ze opnieuw lichtjes gedaald. 'Dat moet beter', zei CEO Brieuc de Meeus. Alleen is de vraag hoe. Daarvoor is de MIVB sterk afhankelijk van de 19 gemeenten en de mate waarin die vrije bus- en trambanen willen aanleggen.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud