Musk wint miljardencontract voor expresstrein

The Boring Company is een van de vele bedrijven van techondernemer en miljardair Elon Musk. ©REUTERS

The Boring Company, een tunnelboorbedrijf van de Tesla-CEO Elon Musk, is de uitverkoren kandidaat voor de bouw van een hogesnelheidsverbinding tussen het centrum en de luchthaven van Chicago.

Vandaag maakt Chicago bekend met welk bedrijf het zal onderhandelen voor de aanleg van een snelle transportverbinding naar de internationale luchthaven O'Hare. Volgens het persagentschap Bloomberg is The Boring Company de winnaar van de aanbesteding.

Het bedrijf bevestigde het nieuws al op Twitter: 'We zijn heel opgewonden om met de burgemeester en de stad samen te werken om dit nieuwe hogesnelheidstransportsysteem in Chicago te introduceren.'

Hyperloop

Welk transportsysteem Musk precies zal voorstellen is niet duidelijk. Musk is de bedenker van de Hyperloop, een gesloten buis waarin een capsule met passagiers of vracht tegen supersonische snelheden doorheen schiet. Door de lage luchtweerstand moet de capsule snelheden van meer dan 1.000 kilometer per uur bereiken.

Een impressie van een mogelijk ondergronds transportsysteem naar de luchthaven van O'Hare. ©The Boring Company

Musk verklaarde eerder dat het project in Chicago zeker uit elektrische capsules zou bestaan. Maar of die al dan niet op rails zouden rijden klonk het 'misschien, misschien niet.'

Het is opmerkelijk dat het bedrijf, dat amper 18 maanden bestaat en buiten een testtunnel nog geen ervaring heeft, de aanbesteding kon binnenhalen. De concurrentie was niet min, met het vooraanstaande Mott MacDonald dat een terminal van Londen Heathrow als referentie kan voorleggen en het infrastructuurfonds JLR waarin ook de basketballegende Magic Johnson investeerde.

Geen subsidies

De initiatiefnemers kunnen zelf technologie voorstellen. In de voorwaarden staat dat het project moet zorgen voor een regelmatige (om de vijftien minuten) snelle verbinding (maximaal 20 minuten) op het traject van 15 mijl (24 kilometer) tussen de stad en de luchthaven.

Het project zal miljarden kosten, maar de winnaar krijgt geen subsidies. De bieders moeten zelf de financiering zien rond te krijgen.

De tarieven die de uitbater van de expressverbinding mag aanrekenen zijn beperkt. Die moeten onder de prijzen van een klassieke taxirit of een autodeeldienst liggen. Een taxirit kost ruim 40 dollar. Ter vergelijking, een ticketje voor de bestaande treinverbinding kost amper 5 dollar, maar het traject duurt 40 minuten.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content