Nederlanders hebben eerste laadpaalstations op Belgische snelweg beet

©Bloomberg

Het Nederlandse bedrijf Fastned mag zijn eerste snellaadstations voor elektrische wagens op Belgische snelwegparkings bouwen. Mogelijk openen ze pas over een jaar.

Eigenaars van een elektrische auto kunnen binnenkort hun wagen langs meer Vlaamse autosnelwegen opladen. Het Nederlandse bedrijf Fastned heeft van het Agentschap Wegen en Verkeer een ver- gunning gekregen om snellaadstations voor elektrische wagens te bouwen op 13 Vlaamse snelwegparkings. Dat bevestigde Fastned gisteren.

Het bedrijf gaat de stations bouwen op parkings langs snelwegen in Limburg, Vlaams-Brabant en Antwerpen. ‘Er zijn al twintig snellaadstations langs autosnelwegen. Daar komen er dus 13 bij’, zegt Veva Daniels, de woordvoerster van het Agentschap Wegen en Verkeer.

13
locaties
Fastned mag op 13 snelweglocaties in Vlaanderen snellaadstations bouwen.

Fastned won de vergunning voor 15 jaar na een openbare aanbesteding van de Vlaamse overheid. Het moet voor elk station nog de gemeentelijke vergunning en de netaansluiting regelen. Volgens woordvoerster Kyra Hartlief kan dat proces makkelijk een half tot één jaar duren. Fastned hoopt het eerste station eind 2020 of begin 2021 te openen.

Hinderpalen

Het beursgenoteerde Fastned, dat in Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk 114 snellaadstations uitbaat, worstelt al langer met zijn Belgische expansie. CEO Michiel Langezaal hoopt in België een 50-tal stations te kunnen bouwen. Al sinds 2014 voert hij in België gesprekken om nieuwe stations te openen. Maar door de zware administratieve procedures en de lange wachttijd voor een netaansluiting zal de bouw van het allereerste Fastned-station in België (buiten de snelweg) pas eind maart beginnen.

Het gebrek aan laadpalen in België wordt als een van de grote hinderpalen voor de doorbraak van de elektrische auto gezien. Vlaanderen telde eind vorig jaar 3.000 laadpunten. Dat aantal moet tegen eind 2020 stijgen naar 5.000. Daarmee ligt Vlaanderen licht achter op de Europese doelstelling om één publieke laadpaal per tien elektrische auto’s aan te bieden.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud