NMBS-baas vraagt politiek om duidelijke mobiliteitsvisie

Sophie Dutordoir pleitte voor een NMBS naar Nederlands model. ©Photo News

In het Canvas-programma ‘Alleen Elvis blijft bestaan’ riep NMBS-baas Sophie Dutordoir de politiek op om een duidelijke visie te ontwikkelen op mobiliteit. 'Zonder visie geen strategie om van de spoorwegen een modern en performant te maken.'

Daarbij verwees Dutordoir, die sinds 2016 CEO is van de NMBS, naar het Nederlandse model. ‘We zouden van 500 naar 250 stations kunnen gaan, met een decentraal model waarbij niet iedereen eerst naar Brussel moet en een homogeen treinpark. In Nederland heeft men één type treinen. In België hebben we er twaalf soorten treinen en drie soorten perrons. Waarom trekken we niet recht wat we historisch scheef gebouwd hebben?’

'Er is in het verleden aan de 18.000 werknemers te weinig gezegd wat er van hen verwacht wordt. Ze werden niet aangemoedigd om te veranderen.’
Sophie Dutordoir
CEO NMBS

‘De hele situatie waarin ons spoorbedrijf zich vandaag bevindt, is immers het gevolg van politieke keuzes uit het verleden. Zo is er heel veel tijd en energie verloren gegaan in de positionering van de verschillende spoorbedrijven (het werd opgesplitst in drie deelondernemingen: NMBS, Infrabel en NMBS Holding, red.) tegenover elkaar.'

'Dat is heel negatief geweest. De bazen gingen met elkaar in de clinch. Maar ook: de stations werd gespreid over de drie entiteiten. De grote, vaak megalomane stations zaten bij de holding, de kleinere stations bij de NMBS, de gewone stopplaatsen werden toegewezen aan Infrabel. In welk ander land worden hetzelfde type activa over drie bedrijven verdeeld?’

Stiptheid

Op de vraag waar dan wel de prioriteiten moeten liggen antwoordde Dutordoir concreet: ‘De stiptheid is absoluut nr 1. De klant moet koning worden. Tickets moeten bruikbaar zijn over verschillende kanalen van vervoer. De informatie over het treinverkeer moet snel en overal beschikbaar zijn. Verbindingen moet goed op elkaar aansluiten. De klant moet naadloos van de fiets of de auto op de bus of de trein kunnen springen. De rijtuigen moeten comfortabel zijn en de spoorwegen goed onderhouden. En dat vergt investeringen.’

In welk ander land worden de stations verdeeld over drie bedrijven?
Sophie Dutordoir
CEO NMBS

Dutordoir verdedigde ook uitdrukkelijk het spoorbedrijf en zijn werknemers. ‘De NMBS is een ongelooflijk mooi, sociaal en duurzaam bedrijf, dat elke dag 850.000 reizigers vervoert, dat zijn de feiten.'

'Maar er is in het verleden aan de 18.000 werknemers te weinig gezegd wat de doelstellingen zijn, wat er van hen verwacht wordt, ze worden niet aangemoedigd om te veranderen.’

Proximus

‘Het is hard voor onze mensen dat het bedrijf al decennialang zo zwaar onder vuur ligt. Wat niet wegneemt dat de klachten van reizigers terecht zijn. De NMBS moet moderner en performanter worden, zoals dat ook met Belgacom/Proximus is gebeurd. Ik wil bewijzen dat dat kan. Ik ga dit recht krijgen. Dit bedrijf is herstelbaar. We kunnen dit klaarmaken voor de liberalisering van het spoor in 2020.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect