Advertentie

NMBS parkeert speeltreinen van 200.000 euro in loods

De dure speeltreinen zijn de aanleiding voor een nieuwe controverse bij de NMBS. ©RV

De NMBS heeft beslist om de plaatsing van vijf dure speeltreinen in grote stations uit te stellen. De treinen worden gestockeerd. ‘Een zoveelste bewijs van de verspilling bij de NMBS.’

De bedoeling was om de treinen - witte speeltuigen van 15 meter lang met een glijbaan - tussen eind april en mei in de stations Luik-Guillemins, Brussel-Zuid, Antwerpen-Centraal, Charleroi-Zuid en Knokke te plaatsen. De leverancier, de speeltuigenfabrikant Europlay uit Dendermonde, heeft de eerste treinstellen geleverd, maar de directie heeft beslist de plaatsing voorlopig on hold te zetten. Ze geeft de ‘huidige context’ als uitleg om de installatie voor onbepaalde tijd op te schorten en de treinen tot nader order in een loods te stockeren.

Die context is een verwijzing naar de discussie over de NMBS die wordt gevoerd. Het spoorbedrijf moet de komende legislatuur niet alleen 663 miljoen euro besparen, het ligt ook onder vuur omdat het te duur en te weinig efficiënt is. Minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) werkt aan een moderniseringsplan dat van de met schulden overladen NMBS op termijn weer een performant bedrijf moet maken.

Over de balk

De directie oordeelt dat het een slecht idee zou zijn net nu vijf speeltreinen, die samen 200.000 euro hebben gekost, in de grote stations te plaatsen. Binnenskamers wordt de beslissing verstandig genoemd, maar is er ook onbegrip dat zoveel geld en tijd aan het project is besteed. ‘Dit is weer een bewijs van de verspilling bij de NMBS. Het geld wordt hier al jaren over de balk gegooid, terwijl alle diensten moeten besparen op de echte werking, de dingen waar een spoorbedrijf zich echt mee bezig moet houden. Hallucinant’, is te horen.

Het project stuitte intern van bij het begin op veel tegenkanting. Er werd gevreesd dat de treinen snel ontdekt en gefrequenteerd zouden worden door daklozen en junkies, waardoor het project extra onderhouds- en herstelkosten zou vergen. ‘Er is geen enkele meerwaarde. Ik denk niet dat veel mensen iets aan de speeltreinen zullen hebben als hun trein weer eens niet op tijd is.’

Duur cadeau

Er is ook kritiek op de manier waarop de procedure verlopen is. ‘Het is een duur cadeau aan reclamedochter Publifer (een joint venture van de NMBS en het marketingbedrijf Clear Channel, red.). De NMBS kon de bestelling perfect zelf plaatsen bij de leverancier, alleen moest en zou dat via Publifer gebeuren, om de omzet op te krikken. Het is de NMBS door de wet op overheidsopdrachten verboden om rechtstreeks met Publifer te werken. Daarom werd Eurostation, een NMBS-dochter die zich bezighoudt met de bouw en ontwikkeling van stations, als go-between ingeschakeld. Via Eurostation, een volledige dochter van de NMBS, kon het spoorbedrijf een openbare aanbesteding vermijden en de opdracht zonder probleem aan Publifer geven.’

Het is onduidelijk wat de plannen zijn met de speeltreinen. ‘We worden op de hoogte gebracht als de regering groen licht geeft. Maar het ziet er niet naar uit dat ze snel uit opslag gehaald worden’, luidt het.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud