NMBS plant hogere prijzen in spitsuren

©BELGA

NMBS-topman Jo Cornu en minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) werken aan een plan om de treintarieven tijdens de piekuren vanaf volgend jaar te verhogen. Die nieuwe inkomsten moeten het zwaar verlieslatende spoorbedrijf meer financiële armslag geven.

De tariefverhoging is een van de denksporen in het moderniseringsplan waar Cornu en Galant samen aan werken. Het is de bedoeling de prijs voor treintickets tijdens de piekuren - tussen 6 uur en 9 uur ’s ochtends en tussen 15 uur en 19 uur ’s avonds - te verhogen. Op de tafel ligt ook een aanpassing van de bestaande goedkope tarieven voor doelgroepen. De stijging van de tarieven moet vanaf volgend jaar ingaan.

NMBS-topman Jo Cornu pleit al van bij zijn aanstelling voor meer flexibele treintarieven. De NMBS heeft een schuld van 2,7 miljard euro en moet de komende vijf jaar 663 miljoen euro besparen. Ze moet daarom dringend op zoek naar nieuwe inkomsten. Voor een prijsverhoging is wel het akkoord nodig van de overheid, want die bepaalt de tarieven in de beheersovereenkomst met het spoorbedrijf.

‘In de beleidsnota van de minister staat dat ze alle bestaande formules tegen het licht wil houden. Meer valt er niet over te zeggen’, is op het kabinet van Galant te horen.

De NMBS-tarieven behoren tot de laagste van Europa. Het Nederlandse spoor verdient gemiddeld 11 eurocent per kilometer aan elke reiziger, terwijl dat in België slechts 6,7 cent is. Pendelaars met een abonnement van hun bedrijf betalen zelfs maar 2 eurocent per kilometer, de rest wordt door hun werkgever bijgelegd.

Behalve de reiziger zal de verhoging dus ook de bedrijven treffen die nu als derde betaler de treinabonnementen van hun werknemers betalen. Veel werkgevers dragen vandaag via de patronale bijdragen bij aan de kosten van de abonnementen van hun personeel.

Het zou niet de bedoeling zijn om in één ruk een inhaalbeweging te maken naar de rest van Europa. Er is bijvoorbeeld geen sprake van dat de tarieven meteen tot op het Nederlandse niveau opgetrokken worden.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud