NMBS-topman hekelt 'onbetrouwbare' Desiro-treinen

Een treinstel van het type Desiro. ©Desiro

Het is onaanvaardbaar dat de nieuwste treinen van de NMBS, de Desiro's van fabrikant Siemens Transport, gemiddeld om de 8.000 kilometer een technisch defect hebben. Dat zegt Jo Cornu, de CEO van de NMBS, woensdag in een interview met Knack.

"Ik heb de baas van Siemens Transport daarop aangesproken en gevraagd of hij gelukkig zou zijn als zijn auto om de 8.000 kilometer in panne zou staan", aldus de spoorbaas. 

In het interview gaat Cornu in op verschillende uitdagingen waar de Belgische spoorwegen voor staan. De betrouwbaarheid van de treinen noemt hij "een van onze grootste problemen van vandaag". Gemiddeld heeft een trein om de 30.000 kilometer panne, terwijl de Desiro's al om de 8.000 kilometer een defect hebben. "Die onbetrouwbaarheid van de treinstellen beïnvloedt ook onze stiptheidscijfers: in 35 procent van de gevallen dat een trein te laat is, heeft dat te maken met de onbetrouwbaarheid van het materiaal."

Volgens Cornu zit Siemens met het probleem verveeld omdat het hen geld kost, maar "het echte probleem zit nog dieper", legt hij uit. "In Europa is er bij de spoorwegen haast niets gestandaardiseerd. We leven in de mentaliteit van de negentiende eeuw als we een trein bestellen: elke spoorwegmaatschappij heeft haar eigen normen en regels qua veiligheid, voeding van de treinen, signalisatie, enzovoorts."

Schulden 

Cornu haalt ook de financiële toestand bij de NMBS aan. "Nu hebben we om en bij de 2,7 miljard euro schulden opgestapeld. Daar moet iets aan gedaan worden, gezien de precaire budgettaire toestand van de federale overheid. Er zullen serieuze inspanningen moeten geleverd worden, willen we niet dezelfde weg opgaan als Sabena."

Enerzijds moeten de inkomsten omhoog, terwijl ook de uitgaven verminderd zullen moeten worden. Opnieuw oppert Cornu de mogelijkheid van een commerciële ticketstrategie, waarbij "afhankelijk van het moment van reservatie de klant meer of minder betaalt". "Zo'n flexibele prijspolitiek zou ons ook helpen om de treinen beter te vullen." Wat de uitgavenzijde betreft, haalt Cornu meer automatisering aan, onder meer bij de verkoop van tickets. Op de vraag of de NMBS verder moet met minder mensen, antwoordt hij: "Niet met minder treinbestuurders en -begeleiders".

Bonden

Met de spoorbonden wil Cornu blijven praten. "Ik probeer hen duidelijk te maken dat we elk jaar 250 miljoen euro extra schulden opbouwen en dat het zo niet lang meer kan. Als we willen vermijden dat er ons van buitenaf maatregelen worden opgelegd, door Europa of door de Belgische overheid, moeten we daarop anticiperen." De CEO heeft er een probleem mee dat een beperkte groep stakers het volledige spoorverkeer lamlegt, zo maakt hij duidelijk. "Bij de jongste staking was ongeveer 70 procent van het personeel aanwezig, terwijl maar 20 procent van de treinen reed. Dat vind ik niet kunnen."

Cornu is geen voorstander van een gegarandeerde minimale dienstverlening waarbij de dotatie verminderd zou worden als de vooropgestelde dienstverlening niet wordt gehaald. "Geen enkele werknemer ligt wakker van een mogelijke dotatievermindering voor de NMBS omdat er geen minimale dienstverlening is." Volgens Cornu kan de Franse SNCF, waar elk personeelslid op voorhand moet laten weten of hij aan een staking meedoet, als voorbeeld dienen voor de organisatie van de minimale dienstverlening. "Een andere mogelijkheid" is dat er alleen gestaakt wordt als een ruime meerderheid voor stemt.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect