North Sea Port boven doopvont

Jan Lagasse (l) en Daan Schalck, de twee ceo's van North Sea Port ©Thomas De Boever

De havens van Gent, Vlissingen en Terneuzen gaan in de toekomst samen door het leven als North Sea Port. Die zal worden geleid door twee Belgen.

Op het partyschip OceanDiva, dat symbolisch vanuit Gent over de Nederlandse grens richting Terneuzen voer, is deze namiddag officieel de fusieovereenkomst ondertekend tussen de haven van Gent en Zeeland Seaports, de koepel boven de Nederlandse havens van Vlissingen en Terneuzen. De nieuwe fusiehaven wordt North Sea Port gedoopt en strekt zich uit over een 60 kilometer lang grensoverschrijdend havengebied van 9.300 hectare. Van Vlissingen, Borsele en Terneuzen in Nederland tot Gent in België.

Beide havens timmerden jaren aan de fusie en in september werd het fusieplan definitief afgerond. Enkel de naam ontbrak nog. Het grensoverschrijdend karakter van een dergelijke grote nieuwe fusiehaven is uniek in Europa.

Nummer tien

North Sea Port wordt in overslag de tiende haven van Europa met een totale maritieme overslag 62,4 miljoen ton. Ter vergelijking: Antwerpen haalt meer dan 200 miljoen ton. In toegevoegde waarde wordt ze het nummer drie (13 miljard euro) vooral door de grote aanwezigheid van industrie. De fusiehaven telt 525 bedrijven.

Een rapport van McKinsey berekende dat de overslag, omzet en werkgelegenheid door de fusie 15 procent sneller groeien dan als de havens zelfstandig zouden blijven. Dankzij de bundeling kunnen beide havens tot 2030 ook 120 tot 200 miljoen euro investeringen achterwege laten wegens 'overbodig'.

North Sea Port raamt de jaarlijkse operationele besparingen op 10 miljoen euro. Niet door het naar huis sturen van mensen - dat gebeurt niet - maar door besparingen op baggerwerken, goedkopere licenties enz.

Tegen 2022 wil North Sea Port haar toegevoegde waarde met 10 procent opkrikken. De maritieme overslag moet omhoog tot 70 miljoen ton, die via binnenvaart moet van 55 naar 60 miljoen ton. Het is bovendien de ambitie om de werkgelegenheid in de nieuwe fusiehaven direct en indirect te laten stijgen van 97.000 nu naar 100.000.

De haven beschikt over 1.000 hectare gronden die nog in gebruik genomen kunnen worden voor havenprojecten of industrie.

Europese vennootschap

Beide havenbedrijven worden dochters van een Europese vennootschap. De maatschappelijke zetel komt om fiscale redenen in Nederland, in het voormalige gemeentehuis van Sas van Gent. Maar het gros van de belastingen betalen de havenbedrijven in hun land. De internationale marketing van de nieuwe haven gebeurt vanuit het toekomstige Havenhuis aan de Gentse Graslei - het Huis van de Vrije Schippers.

De nieuwe haven wordt geleid door twee Belgen: Daan Schalck, de huidige baas van de Gentse haven, en Jan Lagasse, die nu Zeeland Seaports leidt. Voorzitter wordt Gents havenschepen Mathias De Clercq (Open VLD).

De aandeelhouders van de nieuwe haven zijn evenredig verdeeld over België en Nederland. Aan Belgische zijde is de stad Gent de belangrijkste aandeelhouder (48,5%), aan Nederlandse zijde is dat de provincie Zeeland.

Radioactief afval

In de laatste rechte lijn naar de finish dreigde de sanering van de met radioactief afval vervuilde site van de failliete fosforfabriek Thermphos in Vlissingen nog roet in het eten te gooien. Dat dossier veroorzaakte opschudding omdat iedereen in het ongewisse bleef over de kostprijs van de sanering en niemand wist wie voor de kosten moest opdraaien.

Die problemen zouden naar verluidt van de baan zijn. De sanering - die (voorlopig) wordt begroot op 83 miljoen euro - zou gelijkwaardig worden gedragen door de Nederlandse overheid, de provincie Zeeland en de nieuwe fusiehaven.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect