Advertentie

Ook Britten debatteren over privatisering spoorwegen

‘Tijdens de vijf publieke jaren ging de service op de lijn er zienderogen op vooruit’, luidt het bij de spoorvakbond. Treinen reden stipter en de klantentevredenheid schoot de hoogte in. ©REUTERS

Net wanneer spoorbaas Jo Cornu hier waarschuwt voor de dreigende privatisering van de NMBS, woedt over het Kanaal een discussie over een spoorlijn die voor de tweede keer in privé-handen komt. ‘Met de lijn in overheidshanden ging het veel beter’, protesteren de vakbonden.

‘Een daad van verraad.’ Zo bestempelt de Britse spoorunie de privatisering van de spoorlijn tussen Londen en Edinburgh. Nadat de lijn 5 jaar door de overheid werd uitgebaat, komt ze nu voor de tweede keer in privé-handen. Stagecoach krijgt 90 procent, Virgin 10 procent. De deal doet heel wat stof opwaaien in het Verenigd Koninkrijk, waar een groot deel van de spoorwegen in private handen is.

National Express was jarenlang de uitbater van de lijn tussen de Engelse en Schotse hoofdstad. Maar toen die maatschappij in 2009 in moeilijk financieel vaarwater belandde, zag de overheid zich genoodzaakt het traject onder haar hoede te nemen. Dat gebeurde via de staatsmaatschappij Directly Operated Railways (DOR). Weliswaar met de bedoeling om op termijn de lijn opnieuw aan private handen over te dragen. 

Nu het zover is, wordt de deal allesbehalve op gejuich onthaald. De spoorvakbond staat op zijn achterste poten. ‘Tijdens de vijf publieke jaren ging de service op de lijn er zienderogen op vooruit’, luidt het. Treinen reden stipter en de klantentevredenheid schoot de hoogte in. Bovendien leverde de uitbating van de lijn de staatskas meer dan een miljard pond op. ‘Waarom dan opnieuw privatiseren?’ Oppositiepartij Labour sluit zich bij het protest aan.

Martin Griffiths, topman bij Stagecoach, probeert de gemoederen te bedaren. ‘Er zal zwaar geïnvesteerd worden in de lijn en tijdens het komende decennium zal de service er verder op vooruitgaan’, zegt hij. ‘En ook voor de Britse belastingbetaler zal dit nog heel wat opleveren.’ Volgens transportminister Patrick McLoughlin zullen de twee privé-bedrijven over de volgende 8 jaar 3,3 miljard pond aan concessies aan de overheid afstaan.

De vakbonden en Labour hechten daar maar weinig geloof aan en vrezen het ergste. Al had het - vanuit Brits oogpunt althans - nog slechter kunnen aflopen. Ook het Franse overheidsbedrijf SNCF bracht een bod uit om de oer-Britse spoorverbinding te mogen uitbaten, maar greep er net naast. Van die vernedering bleef blighty alvast gespaard.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud