Ook Nederland dumpt de Fyra

Na de NMBS lozen nu ook de Nederlandse Spoorwegen de omstreden Fyra-treinen. ©BELGA

Ook Nederland trekt de stekker uit het Fyra-project. Spoorwegmaatschappij NS stelt dat 'het niet verantwoord en wenselijk voor de reiziger is' dat het project wordt voortgezet. De Nederlandse regering spreekt van 'een verstandig besluit'.

Oorspronkelijk was de NS van plan pas over twee weken zijn conclusies over de zieltogende internationale hogesnelheidstrein te publiceren. Maar dat bleek niet houdbaar nadat eerst de NMBS zich uit het project terugtrok en vervolgens vanmorgen NS-topman Meerstadt bekendmaakte dat hij vervroegd vertrekt.

De Nederlandse overheid is de enige aandeelhouder van de NS. Financiën heeft de wens uitgesproken om als aandeelhouder van de NS nauwer betrokken te worden bij grote beslissingen.

Vrijdagmiddag maakte de NMBS al bekend definitief te stoppen met de Fyra. De NMBS had alleen een voorschot betaald voor drie bestelde (en nu dus geannuleerde) Fyra's. CEO Mark Descheemaecker denkt ook het integrale voorschot van 37 miljoen te kunnen recupereren en kans te maken op een schadevergoeding.

Maar Nederland had liefst 16 treinen besteld. De NS kreeg er al negen, waarvan vijf niet kunnen rijden. Ook twee andere treinen hebben problemen. Nog zeven zijn niet geleverd, die oplevering werd eerder al opgeschort.

NS-topman weg

Vandaag raakte ook bekend dat NS-topman Bert Meerstadt opstapt op 1 oktober. Timo Huges, topman van de bloemenveiling FloraHolland, is aangeduid als zijn opvolger. Dat bevestigen de NS. In een persbericht over zijn aftreden laat Meerstadt weten dat hij de zoektocht naar een vervoersoplossing tussen Nederland en België als een belangrijke opdracht ziet die hij nog wil afronden.

Meerstadt zou al eind vorig jaar hebben laten weten dat hij een andere uitdaging zoekt, dus voor de Fyra uit exploitatie werd genomen op 18 januari. De opvolgingskwestie zou al een tijdje op de burelen van de NS liggen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud