Oostende slaat alarm over Frans windpark

©Jonas Lampens

Een Frans windmolenpark dreigt Oostende onbereikbaar te maken voor ferry’s van en naar het VK. Het havenbestuur luidt de alarmbel.

'Het geplande windmolenpark ligt pal in de vaargeulen die de haven van Oostende verbinden met het Verenigd Koninkrijk’, zegt Dirk Declerck, de CEO van de haven van Oostende. ‘Dat brengt de ferrydiensten naar het VK die we door de brexit weer willen opstarten in gevaar. Dover en Ramsgate worden onbereikbaar. Als het project doorgaat, wordt de klassieke vaarroute die ook gebruikt wordt door andere schepen volledig geblokkeerd. Dat is not done.’

©Mediafin

De Franse overheid gunde de ontwikkeling van het nieuwe windpark tien kilometer boven Duinkerke vorige maand aan het Franse staatsenergiebedrijf EDF. Het 70 km² grote park grenst aan de Belgische territoriale wateren waar iets noordelijker ook een Belgisch windpark komt. Tegen 2026 komen er 45 turbines op, goed voor een capaciteit van 600 MW. De bouw kost 2 miljard euro.

Het Oostendse havenbestuur heeft minister voor de Noordzee Philippe De Backer (Open VLD) en minister van Buitenlandse Zaken Didier Reynders (MR) sinds begin vorig jaar herhaaldelijk op de kwestie gewezen, zodat de locatie van het park kon worden aangepast.

De Belgische regering nam contact op met de Franse overheid, maar voorlopig kwam er geen officiële reactie. Declerck: ‘Maandag bezorgen we de Franse overheid een juridisch advies. Als die geen gehoor geeft, ondernemen we juridische stappen.’

Dat er momenteel geen ferrydiensten meer zijn tussen Oostende en het VK - de laatste lijn van Trans Europa Ferries werd in 2013 stopgezet - is niet relevant, zegt professor havenrecht Eric Van Hooydonk (UGent). Hij begeleidt als bestuurder de haven van Oostende in het dossier.

‘Kuststaten mogen in hun twaalfmijlszone geen bouwwerken uitvoeren die de toegang naar havens in buurlanden hinderen. Dat is vastgelegd in het Zeerechtverdrag van de VN dat door België en Frankrijk is ondertekend. Frankrijk is verplicht een recht van onschuldige doorvaart te garanderen. De Belgische regering moet er bij de Fransen op aandringen dat dat gerespecteerd wordt.’

De klassieke vaarroute voor het VK gaat tussen de Frans-Vlaamse Banken met de mooie namen Dyck, Ratel en Ruytingen. Daarna moeten de schepen loodrecht het drukke Kanaal oversteken. Dat is zo vastgelegd
Eric Van Hooydonck
Professor havenrecht (UGent)

Een andere route tussen Oostende en Dover/Ramsgate is er volgens Van Hooydonk niet. ‘De klassieke vaarroute voor alle westwaartse bestemmingen zoals het VK gaat tussen de Frans-Vlaamse Banken met de mooie namen Dyck, Ratel en Ruytingen. Daarna moeten de schepen loodrecht het drukke Kanaal oversteken. Dat is zo vastgelegd.’

Komt er een nieuwe ferrydienst tussen Oostende en het VK? ‘We zijn ermee bezig’, zegt Declerck. ‘De gesprekken met de Britse overheid zijn na het afspringen van het Seaborne-project nooit gestopt. In het huidige brexitscenario is de kans heel groot dat er opnieuw een ferrydienst komt op het VK. De Britse overheid heeft alvast financiële steun geregeld.’

De haven van Oostende heeft vorig jaar verregaande gesprekken gevoerd over een nieuwe dienst op Ramsgate. De Britse overheid gunde het Britse bedrijf Seaborne Freight een contract van 13,8 miljoen pond om de ferrydienst uit te baten. Die zou bij een harde brexit de flessenhalzen in de havens van Dover en Calais moeten opvangen.

Maar de Britse overheid verbrak het contact omdat Seaborne niet over de nodige schepen en ervaring beschikte en zijn verplichtingen niet nakwam.

‘We blijven vechten om de historische maritieme link met Engeland te herstellen’, zegt Declerck. ‘Maar als de vaarroute door onze zuiderburen onbruikbaar dreigt te worden, komt alles in gevaar. Frankrijk heeft zijn park al aangepast voor de haven van Duinkerke en de Franse vissers. Het zou moeilijk te begrijpen zijn dat het de belangen van Oostende negeert.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect