Advertentie
Advertentie

Operationeel verlies NMBS verdubbelt

©Photo News

De NMBS boekte vorig jaar 330,7 miljoen euro verlies. Dat is meer dan het dubbele van het jaar voordien. De belangrijkste reden voor dat zware verlies is de afboeking, voor een bedrag van 134 miljoen euro, van haar belang in goederendochter NMBS Logistics.

Uit de financiële resultaten die door de raad van bestuur zijn goedgekeurd, blijkt ook dat de Italiaanse treinconstructeur AnsaldoBreda haar contractueel vastgelegde boete van 12,7 miljoen euro voor de laattijdige levering van drie Fyra-treinen aan de NMBS, niet heeft betaald. De NMBS boekt dat bedrag af.

Naast die 12,7 miljoen euro, boekt de NMBS ook nog eens 3,7 miljoen euro extra Fyra-kosten af. Voor alle duidelijkheid: de NMBS kreeg wel de 37 miljoen euro voorschotten terug die het betaalde voor de drie Fyra’s.

Behalve de nettowinst boerde ook de operationele cashflow van de NMBS flink achteruit. De ebitda was 93 miljoen euro negatief. Dat is een verdubbeling van het jaar voordien. Het bedrijfsverlies steeg van 100 naar 175 miljoen euro. Beide cijfers waren veel slechter dan gebudgetteerd.

De NMBS sloot 2013 af met een schuldenlast van 2,85 miljard euro, dat is 61,3 miljoen meer dan het jaar voordien. Na het verdwijnen van de Holding op 1 januari 2014 werkt de NMBS-groep aan een verdeling van de groepschulden tussen de NMBS en spoornetbeheerder Infrabel.

Eind 2013 bedroeg de totale schuldenlast van de oude drieledige NMBS-groep 4,3 miljard euro. Die werd verdeeld onder de NMBS en Infrabel. Er is nog geen vergelijk over de exacte opsplitsing maar het tot vorig jaar schuldenvrije Infrabel nam ongeveer 1,8 miljard van de schulden van de groep over. De rest gaat naar de NMBS. 

Logistics

De NMBS hoopt voor eind april een beslissing te kunnen nemen over de toekomst van NMBS Logistics. Daarbij zijn twee scenario’s mogelijk. Of de maatschappij wordt verkocht aan Deutsche Bahn of er stappen Belgische investeerders in. In dat geval zou de NMBS de meerderheid blijven behouden.

Vorige week kondigde Marc Descheemaecker, ex-CEO van de NMBS, zijn ontslag aan als bestuurder bij NMBS Logistics omdat hij bij de volgende verkiezingen kandidaat is voor de N-VA. Hij wordt opgevolgd door Arnold De Brauwer die tot vorig jaar financieel directeur was bij de NMBS.

Tot begin vorig jaar was NMBS Logistics een geldverslinderende machine met een gecumuleerd verlies van bijna 2 miljard euro. Maar sinds april vorig jaar is de cashdrain gestopt. Voor 2013 wordt dank zij de herstructureringen zelfs een positieve operationele cashflow voorzien.

De NMBS boekte vorig jaar een omzet van 2,1 miljard euro en vervoerde op het binnenlands net 223 miljoen reizigers. Met Eurostar en Thalys komen er nog een 9,4 miljoen reizigers bij.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud