Opnieuw minder vracht vervoerd op Belgisch spoor

©BELGA

Het goederenverkeer per trein is in 2019 voor de tweede keer op rij gedaald in België. Die trend gaat lijnrecht in tegen de ambitieuze doelstellingen van de federale regering.

De verschuiving van goederentransport van de weg naar het spoor wordt vaak als oplossing gezien om de files en de CO2-uitstoot fors te reduceren. Maar in de praktijk komt die 'modal shift' niet van de grond. In 2019 werd in België voor het tweede jaar op rij minder vracht via het spoor vervoerd, blijkt uit cijfers van de spoornetbeheerder Infrabel en de federale overheidsdienst Mobiliteit.

Infrabel noteerde vorig jaar 13,1 miljoen effectief gereden treinkilometers voor het goederenvervoer. Dat is 0,6 procent minder dan in 2018. Het aantal tonkilometers (die het aantal ton vervoerde vracht meerekenen) daalde met 2 procent tot 15 miljoen, blijkt uit cijfers van de FOD Mobiliteit.

-0,6%
Goederentransport
Het aantal in België door goederentreinen gereden treinkilometers daalde vorig jaar met 0,6 procent.

Infrabel ziet geen eenduidige reden voor die lichte daling. 'Het kan te maken hebben met de economische omstandigheden', zegt woordvoerder Thomas Baeken. 'Het zijn sowieso de operatoren die kiezen om hun goederen al dan niet per spoor te vervoeren.'

Corona

Vermoedelijk daalt het cargoverkeer dit jaar nog verder. Infrabel wil geen voorlopige cijfers voor 2020 vrijgeven. Maar volgens marktleider Lineas (het vroegere NMBS Logistics) kende de hele sector tijdens de lockdown een volumedaling van 40 procent. Momenteel zit de sector nog altijd 10 à 15 procent onder zijn normale volumes.

De sectorfederatie Belgian Rail Freight Forum vroeg eerder dat Infrabel de rijpadkosten voor goederentreinen dit jaar reduceert of kwijtscheldt. De goederenspoorsector verwijt Infrabel al jaren dat het bedrijf te duur en te star is en te veel focust op passagierstreinen, ten nadele van goederentreinen.

2030

De recente daling van het goederentransport per trein staat in schril contrast met de ambitieuze doelstellingen van de nieuwe federale regering. Het regeerakkoord wil de cargovolumes op het spoor tegen 2030 verdubbelen. Daarvoor wil de regering Infrabel extra middelen geven.

Onze groei komt vooral uit het buitenland omdat de situatie daar beter is.
Raphaël de Visser
Woordvoerder Lineas

Lineas, dat zelf al geld vroeg aan de federale overheid om de coronacrisis door te komen, eist dat de regering dringend een plan opstelt om het goederentransport per spoor aan te moedigen. 'Lineas groeide vorig jaar 5 procent, maar onze volumes in België bleven stabiel', zegt woordvoerder Raphaël de Visser. 'Onze groei komt vooral uit het buitenland omdat de situatie daar beter is. In Duitsland, Nederland, Oostenrijk en Zwitserland bestaat een duidelijk masterplan om het goederenvervoer per spoor te steunen. In België ontbreekt dat.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud