Opnieuw subsidies voor spoorvracht

De overheid geeft dit jaar opnieuw steun aan het intermodaal vervoer en het verspreid vervoer. Dat zal de chemie en staalsector en de spoorwegmaatschappijen als muziek in de oren klinken.

De overheid schenkt, met terugwerkende kracht vanaf 1 januari, opnieuw een toelage voor twee vormen van spoorvrachtvervoer, met name het gecombineerd vervoer en het verspreid vervoer. Dat blijkt uit een vraag van Tanguy Veys (Vlaams Belang) aan staatssecretaris voor Mobiliteit, Melchior Wathelet (cdH).

Maar de toelage is beperkt tot 15 miljoen - 4,5 miljoen voor het gecombineerd en 10,5 miljoen voor het verspreid vervoer. Voorheen was dat resp. 10 en 15 miljoen op jaarbasis. De overheid is dus een pak zuiniger geworden.

Zowel de Vlaamse zeehavens als goederenvervoerders als NMBS Logistics trokken in de zomer van vorig jaar aan de alarmbel toen bleek dat de overheid de subsidiekraan voor die twee transportvormen op 30 juni 2013 dichtdraaide. Verschillende Europese landen steunen die vervoersmodi omdat ze - vooral het verspreid vervoer - structureel verlieslatend zijn, maar wel erg belangrijk voor het intra-havenverkeer en sectoren als de chemie en het staal. NMBS Logistics schroefde als gevolg daarvan al een deel van zijn aanbod terug.

De stemming over het wetsontwerp moet nog goedgekeurd worden door het parlement in plenaire vergadering; dat zou op 2 of 3 april gebeuren. De nieuwe subsidieregeling geldt overigens voor slechts één jaar.

Zowel verladers als vervoerders hebben de overheid altijd gevraagd een duidelijk strategische keuze te maken in verband met steun aan deze vormen van vervoer. Het voorbije decennium was dat allerminst het geval, met wisselende subsidiebedragen en periodes dat er helemaal geen steun werd verstrekt.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud