Raad van State schorst miljoenencontract voor spoorveiligheid

Het spoorveiligheidssysteem ECTS. ©BELGA

De Raad van State schorst de toekenning van een miljoenencontract van spoorwegbeheerder Infrabel aan Siemens-Fabricom voor de installatie van het Europese spoorveiligheidssysteem ETCS. Het contract is 510 miljoen euro waard.

Op 14 oktober gunde spoorwegbeheerder Infrabel een contract van 510 miljoen euro voor  de installatie van een onderdeel van het Europese spoorveiligheidssysteem ETCS op het Belgische net aan het tijdelijke partnerschap tussen Cofely-Fabricom, een filiaal van GDF Suez, en Siemens. 

510
Het contract is 510 miljoen euro waard.

Het Franse Alstom, dat in Charlerloi zijn expertisecentrum heeft voor het veiligheidssysteem, greep naast het contract. Het ETCS-systeem is de Europese standaard voor spoorwegbeveiliging. Na de dramatische treinramp in Buizingen, waarbij een trein door het rood licht reed, versnelde Infrabel de invoer van het ETCS-systeem. 

Volgens het 'Masterplan ETCS' van Infrabel zou tegen 2022 het hele Belgische spoorwegnet moeten uitgerust zijn met het ETCS-systeem. Die timing krijgt nu enigzins een knauw omdat de Raad van State de toekenning van een contract van 510 miljoen euro aan Siemens-Fabricom opschort. Volgens het rechtscollege behandelde spoorwegbeheerder Infrabel de verschillende partijen die dongen naar het contract niet op een gelijke manier. 

Timing niet op helling

Infrabel zou nog wijzigingen hebben aangebracht aan het voorliggende bestek nadat de inschrijvingen al geopend warend. Om die reden schort de Raad van State de toekenning van de opdracht op. De spoorwegbeheerder verdedigt zich dat de ECTS-technologie een 'technologie in ontwikkeling is'. De verschillende prototypes van de kandidaten waren te verschillend om te vergelijken. Daarom verfijnde Infrabel het lastenboek. 

Het ETCS-systeem is een automatisch veiligheidssysteem, waarbij de klassieke signalisatie langs het spoor vervangen wordt door automatische signalisatie in de stuurcabine van de trein. 

Het systeem functioneert aan de hand van bakens in de spoorwegbedding, die de exacte locatie van de trein bepalen. Op die manier krijgt een bestuurder meteen informatie over de signalisatie en de maximale toegestane snelheid langs het traject. Als een bestuurder zich niet houdt aan de signalen of de maximaal toegestane snelheid, dan kan het systeem de bestuurder controleren en indien nodig corrigeren. 

Het ECTS-systeem kwam in België heel erg in the picture na de treinramp in Buizingen in 2010, waarbij 18 doden vielen. Een van de twee treinen die toen met elkaar in botsing kwamen, zou door een rood licht gereden zijn. Op de lijn was wel het TBL1+-veiligheidssysteem actief, dat een treinstel dat een rood licht negeert tot stilstand brengt. Maar dat systeem was niet van toepassing op het betrokken treinstel. 

De procedure moet niet helemaal worden overgedaan. Infrabel kan opnieuw aanbesteden op basis van de laatste versie van het lastenboek, adviseert de Raad van State. 'Gelet op de bijzonderheden van de opdracht kan de gelijkheid tussen de inschrijvers worden rechtgezet zonder dat daarom de procedure moet worden overgedaan', klinkt het in het arrest. Infrabel betreurt de beslissing, maar hoopt de nieuwe toekenningsprocedure al tegen de zomer van 2015 af te ronden. 

De Raad van State maakt zich dan sterk dat de doelstelling van Infrabel om tegen 2026 de spoorwegveiligheid te verhogen niet op de helling staat. Op dit ogenblik is het ECTS-systeem al van toepassing op de driehoek tussen Mechelen, Leuven en Brussel. Ook de assen van Brussel richting Luik, Doornik en Antwerpen zijn gedekt. Over die assen rijden hogesnelheidstreinen, die al langer moeten voldoen aan de ECTS-normen.  

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud