Reizigers krijgen pas in 2015 stiptere treinen

Marc Descheemaecker - Foto Saskia Vanderstichele ©Saskia Vanderstichele

‘Mijn opvolgers zullen kunnen oogsten’, aldus Marc Descheemaeker, afscheidnemend CEO van de NMBS. 'Met de uitwerking van een nieuw transportplan en de investering in modern spoormaterieel zullen de treinen weer stipter rijden'. Alleen is het nog even wachten.

‘Pas vanaf het voorjaar van 2015 zullen de treinen weer stipter gaan rijden’. Dat heeft Marc Descheemaecker, afscheidnemend CEO van de NMBS gezegd in een interview dat zaterdag in de krant verschijnt. De belangrijkste verklaring daarvoor is dat het nieuwe transportplan – ‘dat elke trein anders zal doen rijden’ – pas einde 2014 in voege treedt.

Een beslissing van de regering, die deze ingrijpende wijziging niet wou laten samenvallen met de grondige reorganisatie van de NMBS Groep waar de Holding verdwijnt. De reiziger moet dus nog wat geduld hebben en het zal zijn opvolger Jo Cornu zijn die de vruchten van dat plan en de verjonging van het rollend materieel zal kunnen plukken.

Productiviteit

Dit jaar zullen we al winst maken, de komende jaren zal die zelfs fors stijgen.
Marc Descheemaeker,
CEO NMBS

Volgens Descheemaecker kan de NMBS Groep zeker nog 1.000 à 1.500 banen wegsaneren, vooral in administratieve functies. Bovenop de circa 9000 die de voorbije 12 jaar al verdwenen. ‘In die periode is onze productiviteit gigantisch gestegen, want ondanks de forse personeelsvermindering, vervoeren we nu 60 procent meer reizigers’.

De resultaten van de spoorgroep zijn mede daardoor ook verbeterd. ‘Dit jaar zullen we al winst maken, de komende jaren zal die zelfs fors stijgen’. Al blijft de hoge schuldenlast een zorgenkind, maar die is volgens hem vooral toegenomen door kosten verbonden aan het schuldbeheer en de debudgetteringsoperatie van de regering.

Deutsche Bahn

De banden met het spoor worden na 13 november niet helemaal doorgeknipt, want Descheemaecker werd gevraagd de zoektocht naar een partner voor NMBS Logistics verder te begeleiden. De NMBS onderhandelt zoals bekend met Deutsche Bahn over een meerderheidsbelang in de goederendochter van de NMBS Groep.

‘Zolang we nog circa 60 miljoen ton vervoerden, achtte ik een stand alone scenario nog mogelijk, maar het volume dat we verloren door de crisis, hebben we niet kunnen recuperen. En dan word je een nichespeler, maar dat daar zit de Belgische economie niet op te wachten, ofwel zoek je aansluiting bij een grote industriële partner, zoals Deutsche Bahn’.

Voogdijministers

Sinds 2008 heb ik 8 voogdijministers meegemaakt, vier verschillende gesprekspartners bij het ACOD en 3 bij het ACV.
Marc Descheemaeker,
CEO NMBS

Descheemaecker wenst zijn opvolger meer continuïteit toe. ‘Sinds 2008 heb ik 8 voogdijministers meegemaakt, vier verschillende gesprekspartners bij het ACOD en 3 bij het ACV.' Hij pleit ook voor een grotere autonomie voor de NMBS naar het voorbeeld van onder meer Bpost, met een duidelijke overeenkomst tussen het bedrijf en de aandeelhouder (de overheid).

De voorbereiding van het spoor op de volledige liberalisering van het reizigersvervoer in 2019, noemt hij als één van de grootste uitdagingen voor Jo Cornu. De treinramp in Buizingen begin 2010 heeft vooral door het menselijk leed, de diepste indruk nagelaten, zo verzekerde de afscheidnemende spoorbaas.

Descheemaecker werd door de privé-aandeelhouders en de Belgische staat voorgedragen als voorzitter voor Brussels Airport, zodat er eindelijk een definitieve opvolger komt voor Luc Van den Bossche. Het vertrek van de 58-jarige Antwerpenaar vindt plaats op een ogenblik dat hij in zijn persoonlijke leven op korte tijd een reeks zware tegenslagen incasseert, waaronder het overlijden van zijn moeder.

Het volledige interview vindt u in de zaterdagkrant.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud