Risico groot dat treinen niet rijden bij activering afschakelplan

Jo Cornu tijdens de hoorzitting over de gevolgen van het afschakelplan voor het treinverkeer. ©BELGA

Mocht het afschakelplan voor de elektriciteitsvoorziening worden geactiveerd, dan is er een groot risico dat de treinen niet rijden. Dat blijkt uit een hoorzitting met de gedelegeerd bestuurders van de NMBS en infrastructuurbeheerder Infrabel, Jo Cornu en Luc Lallemand, woensdag in de Kamercommissie Infrastructuur.

Het afschakelplan dat begin september werd goedgekeurd, werkt met zones waarin de elektriciteit kan worden afgekoppeld. De kaart van het spoorverkeer vertoont dan weer de vorm van een ster, met Brussel als middelpunt. Het afschakelen van de elektriciteit in een zone kan dus gevolgen hebben voor het hele net.

Er zijn gevolgen in verschillende fases, gaande van de signalisatie die op rood springt en het neerlaten van de slagbomen aan de spooroverwegen uit veiligheidsoverwegingen, tot het uitdoven van het communicatienetwerk en het verlies van lokalisatie van de treinen. Het treinverkeer kent twee pieken: tussen 07.00 en 09.00 uur, en tussen 16.00 en 18.00 uur wanneer de afschakeling eventueel plaatsvindt. Het risico is dus groot dat mensen wel op hun werk zijn geraakt, maar niet zouden kunnen terugkeren of enkele uren zouden vastzitten in een trein.

Beide spoorbedrijven zijn betrokken bij vergaderingen met het crisiscentrum, dat beslist over een afschakeling. Om een en ander te kunnen stroomlijnen en om de reizigers correct te kunnen informeren, moeten de NMBS en Infrabel voor 18.00 uur gewaarschuwd worden. Minister van Mobiliteit Jacqueline Galant verzekerde dat daarover een akkoord werd bereikt. De NMBS voorziet dat enkel treinen via een aangepast aanbod mogelijk kunnen rijden bij een afschakeling van zone 6.

In het geval dat de zones 1 tot 5 worden afgeschakeld, wordt het treinverkeer opgeschort. De NMBS en Infrabel zijn samen goed voor 2 procent van het elektriciteitsverbruik in België. Er werden ook pistes geopperd om dat verbruik in te dijken. Die gaan van het stilleggen van de reclameborden of van de verwarming in de treinen, tot het volledig of deels opschorten van het goederenvervoer tijdens de periode waarin het elektriciteitsverbruik piekt.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud