Advertentie

Rotterdam legt ruzie met grootste klant bij

© /Hollandse Hoogte

Na een juridische uitputtingsslag van drie jaar leggen de haven van Rotterdam en haar grootste klant, de containeroverslagspecialist ECT, hun ruzie bij.

'European Container Terminals en het Havenbedrijf Rotterdam zijn overeengekomen een einde te maken aan hun langlopende conflict.' Zo luidt de aanhef van het korte persbericht waarmee de Rotterdamse haven na drie jaar juridisch gevecht het conflict met haar grootste klant in der minne regelt.

ECT was eind 2011 naar de rechter getrokken. De containeroverslagspecialist was van oordeel dat hij door de Rotterdamse haven zwaar werd benadeeld omdat ze twee nieuwe concurrenten had toegelaten op de nieuwe Tweede Maasvlakte. ECT, dat in handen is van het Hongkongse conglomeraat Hutchison Whampoa, heeft nu nog 70 procent van de Rotterdamse containeroverslag in handen.

De containerbehandelaar eiste een schadevergoeding van bijna 1 miljard euro, maar werd in september door een rechter in het ongelijk gesteld. Met de getroffen schikking ziet ECT af van hoger beroep. De precieze modaliteiten van de deal geven de partijen niet vrij.

'De afspraak valt binnen het mandaat van de directie', laat een woordvoerder van het Havenbedrijf aan Het Financieele Dagblad weten. Dat wil zeggen dat de twee aandeelhouders van de haven, de gemeente Rotterdam (70%) en de Nederlandse staat (30%), geen voorafgaand akkoord moesten verlenen. Dat suggereert dat Rotterdam geen al te grote toegevingen moest doen.

Prijzenslag

Antwerpen vreest al langer een prijzenslag door de twee nieuwe Rotterdamse containerterminals. De Antwerpse haven heeft merkelijk lagere haventarieven dan Rotterdam, maar door de landinwaartse ligging (80 km van zee) is de vaartijd langer. De belangrijkste klant van de Antwerpse haven, de containerbehandelaar MSC, liet de jongste jaren wegens plaatsgebrek regelmatig containers overslaan bij ECT in Rotterdam. 

Bovendien is de vaart van grote schepen tijgebonden. Door de recente verdieping van de Schelde kunnen nu de grootste containerschepen, met een capaciteit van 15.000 TEU, de Antwerpse terminals bereiken, maar intussen is al een volgende generatie schepen van 18.000 TEU en meer in aantocht.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud