Siemens en Alstom bouwen Europese treinreus

De hogesnelheidstreinen ICE en TGV worden binnenkort door dezelfde Europese treinreus gemaakt. ©Reuters

Het Duitse technologiebedrijf Siemens en het Franse mobiliteitsbedrijf Alstom smelten tegen eind volgend jaar hun treinafdelingen samen.

Siemens  en Alstom  hebben een memorandum of understanding ondertekend om hun treinactiviteiten te fuseren. In een langverwacht persbericht spreken de bedrijven dinsdagavond van een ‘fusie onder gelijken’.

Met 50 procent van de aandelen in de joint venture wordt Siemens de grootste aandeelhouder. Maar Parijs wordt het hoofdkwartier en Alstom-CEO Henri Poupart-Lafarge de nieuwe topman. De Franse regering van president Macron steunde de deal nadat ze garanties kreeg over de werkgelegenheid in Frankrijk. 

Vandaag creëren we samen met onze vrienden van Alstom een nieuwe Europese kampioen in de spoorindustrie op lange termijn.
Joe Kaeser
CEO Siemens

'Vandaag creëren we samen met onze vrienden van Alstom een nieuwe Europese kampioen in de spoorindustrie op lange termijn', reageerde Siemens-CEO Joe Kaeser.

Miljardenomzet

Het fusiebedrijf, genaamd Siemens Alstom, wordt een Europese treingigant met een omzet van 15,3 miljard euro en een winst (ebit) van 1,2 miljard euro. Het fusiebedrijf zal ongeveer 60.000 werknemers tellen. Binnen vier jaar moet de fusie jaarlijkse synergieën van 470 miljoen euro opbrengen.

Siemens en Alstom worden samen voor rollend materieel (zoals de hogesnelheidstreinen ICE en TGV) en treinsystemen (zoals signalisatie) het nummer twee in de wereld. Nu is dat nog het Canadese Bombardier.

Het Chinese fusiebedrijf CRRC blijft onbetwistbaar de grootste speler ter wereld met een geschatte omzet van 37 miljard euro, maar dat heeft vooral met de sterke positie in China te maken. De groeiende concurrentie uit China was dan ook de belangrijkste reden om de twee bedrijven te fuseren tot een spoorversie van Airbus. Die vliegtuigbouwer werd in de jaren '70 opgericht om weerwerk te bieden aan de Amerikaanse gigant Boeing. 

België

In België is Alstom de grootste partij van de twee. Alstom heeft in ons land 1.050 mensen in dienst, van wie maar liefst 500 ingenieurs. Die zitten zo goed als allemaal in Charleroi, waar Alstom in 1989 landde door de overname van de treindivisie van ACEC. Er zijn ook kleinere vestigingen in Brussel en Antwerpen.

Alstom heeft in Charleroi twee wereldwijde competentiecentra: een voor het signalisatie- en beveiligingssysteem ETCS en een voor tractiesystemen voor rollend materieel (onder meer stroomomvormers). Die centra werken voor Alstom zelf, maar ook voor andere klanten, zelfs het Chinese CRRC. Alstom België was in het gesplitste boekjaar 2016-2017 (tot eind maart) goed voor een omzet van 268 miljoen euro en 21 miljoen euro nettowinst.

Siemens Mobility stelt in België enkele honderden werknemers tewerk. Het bedrijf leverde onder meer Desiro-treinstellen en locomotieven aan de NMBS en Hermelijn-trams voor Gent en Antwerpen.

De samensmelting vormt mogelijk slecht nieuws voor de Brugse vestiging van concurrent Bombardier, waar de werkgelegenheid al langer onder druk staat.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect