Sms-tickets De Lijn nemen hoge vlucht

Sms-tickets nemen hoge vlucht bij De Lijn. ©BELGA

Het afgelopen jaar zijn er bij vervoersmaatschappij De Lijn ongeveer 9,9 miljoen sms-tickets aangevraagd. Het betalen van de bus of tram via de smartphone of gsm neemt zo een erg hoge vlucht.

Het sms-ticket slaat duidelijk aan in Vlaanderen. In 2014 bestelden de reizigers van De Lijn in totaal bijna 10 miljoen sms-tickets vooraleer ze aan een bus- of tramrit begonnen. Dat is 22 procent meer dan in 2013, toen er net iets meer dan 8 miljoen werden aangevraagd.

In vergelijking met 2012 gaat het zelfs om een stijging van 77 procent. Daarmee breekt het systeem alle ambities die De Lijn zich bij de lancering in 2010 stelde: toen ging het nog uit van 'maar' 2 miljoen tickets per jaar. 

Prijsstijging

Ook het aantal unieke gebruikers zit duidelijk in de lift. In 2014 werden vanop 818.000 unieke gsm-nummers een sms-ticket aangevraagd. Dat is een stijging van 17 procent, of 120.00 gsm-nummers, tegenover een jaar eerder. 

De Lijn promoot het sms-ticket al enkele jaren als een 'goedkoop en gemakkelijk' alternatief. Met een sms-ticket is er geen geknoei met gepast geld meer nodig, wat tijd uitspaart en de stiptheid van de bussen ten goede komt. Om die reden is het sms-ticket ook gevoelig goedkoper dan een klassiek ticket. 

De tarieven van De Lijn vanaf februari. ©mediafin

In februari gaan de prijzen van het sms-ticket wel - zoals alle tickets van De Lijn - naar omhoog (zie tabel). U betaalt dan 1,8 euro per sms-ticket in plaats van 1,4  euro nu. Maar zelfs die prijsverhoging - van 28,6 procent - is nog 'milder' dan de prijsverhoging bij het klassieke ticket (+130,8 procent, naar 3 euro). 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud