Spoorbond rolt spieren

Foto Photo News ©Photo News

ACOD-Spoor dreigt opnieuw het werk neer te leggen. De socialistische vakbond heeft een stakingsaanzegging ingediend voor een periode van 48 uur op 29 en 30 oktober, al is het onduidelijk of ze die opnieuw laat schorsen. De bevoegde minister, Paul Magnette, is niet te spreken over dit 'spel', zijn vergadering met de bonden verliep vandaag 'heftig'.

Hoe en waar er precies actie zal worden gevoerd, is nog niet beslist. Dat is ook afhankelijk van het overleg tussen de bonden en minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette dat voor vandaag/maandag is gepland. Woensdag houdt de socialistische bond een vergadering van het uitvoerend bureau over de toestand bij de NMBS en moet duidelijk worden of de vakbondsactie doorgaat dan wel wordt opgeschort.

De vakbonden en de minister onderhandelen over de nieuwe structuur van de NMBS Groep. De vakbonden zijn voorstander van een geïntegreerde structuur, de minister bepleit een tweeledige structuur met een vervoersmaatschappij en een spoorwegbeheerder. Het ACV kreeg van zijn achterban geen mandaat voor de actie.

Magnette is niet te spreken over de nieuwe stakingsaanzegging. 'Ze stellen zich negatief op. Wij ondehandelen niet onder bedreiging', zegt zijn woordvoerster. Eerder deze maand was er al een 24-urenstaking bij het spoor. 'Bij elke ontmoeting hebben ze kort ervoor een stakingsaanzegging ingediend. Op die manier stellen ze zich negatief op', klinkt het op het kabinet.

'Het klopt dat je tien dagen vooraf een aanzegging moet indienen, en dat dat dus soms wordt gedaan voor het geval dat een onderhandeling zou mislukken. Maar deze onderhandelingen lopen nu al een tijd, én er wordt vooruitgang geboekt: dan moet je toch stilaan ruimte geven aan het vertrouwen en niet telkens opnieuw die stakingsdreiging achter de hand houden? Ofwel onderhandel je, ofwel vind je dat de gesprekken vast zitten en blaas je ze op. We onderhandelen niet met het mes op de keel.' 

Het dossier is volgens Magnettes woordvoerster wel degelijk al gewijzigd door erover te onderhandelen. 'In de parlementaire commissie kwam er een tweetal weken geleden positieve feedback omdat was ingegaan op opmerkingen over de taken van infrastructuur Infrabel. Of nog: de bonden eisten garanties over het statuut, en die zijn er gekomen. Het gaat vooruit. Daarom is het zo onbegrijpelijk dat ze nu weer die dreiging op tafel leggen.'

De minister wil de dialoog voortzetten en wacht naar eigen zeggen op de door de vakbonden aangekondigde nota. Zelf gaat de minister met een duidelijke tekst naar het kernkabinet stappen. 

Bij de vakbond luidt het dat de aanzegging er kwam omdat de achterban erg ongelukkig was met wat voorlopig uit de bus kwam bij het overleg tussen de vakbonden en de minister, en om een spontane staking te vermijden. De vakbonden vragen dat er een duidelijke tekst op tafel komt waarin tegemoet wordt gekomen aan hun eisen. 

De stakingsaanzegging gold voor 48 uren. 'Maar het was zeker niet de bedoeling 48 uren te staken. Eén van de voorstellen was een minimale dienstverlening', aldus nog de woordvoerder van ACOD. 

De monolitische NMBS werd in 2005 opgesplitst in NMBS Holding (personeel en stations), Infrabel (spoorinfrastructuur) en NMBS (vervoer). Die drieledige structuur werkt echter niet goed, onder meer door de slechte verstandhouding tussen de toplui van de drie entiteiten. De financiële resultaten blijven ook ondermaats.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud