Advertentie
Advertentie

Spoorbonden wachten nog met staken

Het bewuste goederenstation in Monceau ©Photo News

De socialistische spoorbond ACOD beslist pas volgende week of hij gaat staken bij het goederenvervoer. Interim-spoorbaas Jean-Pierre Hansen mag het eerst komen uitleggen aan die andere Jean-Pierre (Goossens).

Er zal pas volgende week duidelijkheid zijn of er acties komen bij de goederenactiviteit van het spoor. De socialistische vakbond ACOD Spoor kwam donderdag bijeen en besliste om zijn stakingsaanzegging in beraad te houden tot na het overleg met interim-spoorbaas Jean-Pierre Hansen.

'Als dat niets oplevert zullen er acties komen, eerst bij het goederenvervoer en nadien mogelijk op de rest van het net', verklaarde Jean-Pierre Goossens, secretaris van ACOD Spoor donderdag.

Woensdag raakte bekend dat de socialistische vakbond met een staking dreigde, omdat de hervormingen bij het verzelfstandigde NMBS Logistics ook gevolgen heeft voor het NMBS-personeel dat rangeeractiviteiten uitvoert.

Goossens beklemtoonde dat de problemen niet beperkt blijven tot het rangeerstation van Monceau-sur-Sambre (Charleroi), maar dat er ook problemen zijn in Zeebrugge en Antwerpen.

Ook het VSOA dreigde donderdag met een stakingsaanzegging. 'Als er binnen korte tijd geen beslissing is genomen om de activiteit in Monceau-sur-Sambre te behouden, wordt er een stakingsaanzegging ingediend', klonk het bij de Franstalige vleugel van de liberale vakbond.

Volgende week zouden de bonden Hansen ontmoeten, maar de precieze datum is nog niet bekend.

De rangeeractiviteiten vallen onder Freight Services, een dienst van de NMBS. Die werken in opdracht van de spooroperatoren die in de goederenstations vracht aan- en afvoeren. Omdat NMBS Logistics zijn activiteiten via Monceau sterk afbouwt om te besporen, zijn er daar minder rangeerders nodig.

Overigens is interim-spoorbaas Hansen ook voorzitter van NMBS Logistics, dat nog altijd voor 93 procent in handen zit van de NMBS. Er liepen wel gesprekken met Deutsche Bahn over de verkoop van een meerderheidsbelang, maar die staan on hold door de opvolgingsproblematiek aan de top van het spoor.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud