'Stiptheid is zwarte beest van spoorwegen'

Vertraging blijft het zwarte beest van de spoorwegen. ©Photo News

De stiptheid blijft 'het zwarte beest' van de NMBS, zegt de ombudsdienst voor de treinreizigers. Toch daalde het aantal klachten met 40 procent.

De ombudsdienst kreeg vorig jaar 3.790 klachten, beduidend minder dan de 6.260 in 2015. Dat blijkt uit het Jaarverslag 2016 van de ombudsdienst. Een derde van de klachten gaat over vertragingen. Op de tweede plaats staan klachten over het boordtarief en boetes (22%), gevolgd door klachten over vervoerbewijzen (17,8%)

'Het stiptheidspercentage van de Belgische treinen – 89,2 procent zonder neutralisatie – was het hoogste sinds 2008, met uitzondering van 2015', schrijft de ombudsvrouw Cynthia Van der Linden. De stiptheidscijfers hielden geen rekening met de het aantal afgeschafte treinen, dat aanzienlijk steeg.

Aan wie of wat de vertraging ook mag liggen, wij vinden dat er steeds een goed ingestudeerd actieplan moet klaarliggen om de reizigers zo snel mogelijk op hun bestemming te krijgen.
Ombudsrail
Ombudsdienst voor de treinreizigers

De ombudsdienst bestempelt de stiptheid als 'het zwarte beest' van de NMBS. Het jaarverslag verwijst naar de Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB, die een stiptheid van 96 procent haalde.

Ruim helft van de vertragingen wijten de NMBS en Infrabel aan zichzelf. De rest schrijven ze onder andere toe aan spoorlopers, bommeldingen, persoonsaanrijdingen, politie-interventies, vandalisme, agressie en kabeldiefstallen.

'Maar aan wie of wat het ook mag liggen', schrijft de ombudsdienst, 'wij vinden dat er steeds een goed ingestudeerd actieplan moet klaarliggen om de reizigers zo snel mogelijk op hun bestemming te krijgen.'

Compensatieregeling rammelt

Ook de compensatieregeling bij treinvertragingen laat te wensen over. De ombudsdienst spreekt onomwonden van 'hocus pocus'. 'De compensatiemethode van de NMBS blijft archaïsch en zo lek als een zeef. Reizigers op zoek naar gerechtigheid, haken ontmoedigd af, fraudeurs krijgen kansen.'

De ombudsdienst startte vorig jaar 1.303 keer een bemiddeling. Opgeteld met de klachten uit vorige jaren komt dat op een totaal van 1.813 dossiers die de dienst in 2016 behandelde. In 2016 lanceerde de ombudsdienst 91 verzoeningsvoorstellen, 40 daarvan werden aanvaard. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect