Stiptheid treinen zakt naar dieptepunt

(foto: Photo News) ©Photo News

Het gaat van kwaad naar erger met de stiptheid van de treinen in ons land. In september arriveerde maar 85,3 procent op tijd. Zelfs tijdens de weekends en in de daluren presteren verbindingen op grote lijnen ondermaats. Dat blijkt uit cijfers van Infrabel.

In vergelijking met vorig jaar, daalde de stiptheid van de Belgische treinen in september met 2,2 procentpunt tot 85,3 procent. Na neutralisatie, dat wil zeggen als men rekening houdt met heirkracht en onderhoudswerken, stijgt dat percentage wel tot 89,6 procent maar ook dat is fors minder dan in 2012 (92,7%).

In de meeste gevallen was de NMBS verantwoordelijk voor de vertraging (36,7%), gevolgd door infrastructuurbeheerder Infrabel (20,1%). Ook het aantal afgeschafte treinen schoot de voorbije maand weer de hoogte in, van 1.271 naar 1.423 stuks. Die worden overigens niet verrekend in de hierboven genoemde stiptheidscijfers.

Twee types treinen, waar veel volk op zit, zakten onder de drempel van 80 procent. De stiptheid van de IC-treinen duikelde van 83,1 naar 79 procent, die van de piektreinen van 84,7 naar 79,7 procent. Van de acht belangrijkste verbindingen, waren er drie waar slechts 3 treinen op 10 op tijd arriveerden, waaronder Knokke-Tongeren en Oostende-Eupen.

Dat zelfs tijdens de weekends (79,2%) meer dan 2 op de 10 IC-treinen met vertraging aankomen is echt verontrustend. Het stiptheidscijfer van september is het op één na slechtste van dit jaar, enkel in maart kwamen nog meer treinen met vertraging aan.

De woordvoerders van NMBS en Infrabel voeren enkele externe factoren aan die een negatieve impact hadden op de stiptheid, zoals de breuk van een bovenleiding door een vrachtwagen en de stakingen in Monceau. 'Maar we willen onze kop niet in het zand steken', zegt Thomas Baeken van Infrabel, 'de cijfers zijn niet fameus en we doen er alles aan ze te verbeteren'.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud