Tankerrederij OSG vraagt Chapter 11 aan

De Amerikaanse tankerrederij Overseas Shipholding Group (OSG) heeft woensdag bescherming tegen schuldeisers aangevraagd. OSG, een partner van Euronav in de Tankers International-pool, is het slachtoffer van de crisis in de tankersector, maar kampt ook met interne problemen. Scheepvaartanalisten verwachten al bij al weinig impact op de tankermarkt.

Dat het al geruime tijd scheef zit in de olietankerscheepvaart, is intussen welbekend. Aangevuurd door de torenhoge vrachttarieven in de jaren 2004-2008 werden massaal veel nieuwe tankers besteld. Samen met de vertraagde groei van de wereldeconomie leidde dit tot ernstige overcapaciteit, met een dramatische daling van de vrachttarieven voor VLCC’s (200.000 – 320.000 ton) tot onrendabele niveaus als gevolg. Tankeroperatoren wereldwijd schrijven hierdoor rode cijfers en krijgen het moeilijker de leningen voor hun schepen af te betalen.

Zo ook OSG, dat al dertien kwartalen op rij met verlies heeft afgesloten. De activa van de grootste Amerikaanse tankeroperator zijn momenteel 4,15 miljard dollar waard, maar daar staat 2,67 miljard dollar aan schulden tegenover. De toestand bij OSG wordt bemoeilijkt door een blunder die de rederij beging. OSG had voor twee tankers die op Amerikaanse werven worden gebouwd, een kredietgarantie van 241,8 miljoen dollar van de overheid willen krijgen. Maar Bloomberg News bracht aan het licht dat schepen van OSG de grootste Iraanse terminal aanliepen – wat in principe niet mocht gezien het embargo tegen dat land.

OSG moest het garantieverzoek uiteindelijk laten vallen. Sindsdien krijgt de rederij nauwelijks nog toegang tot de kredietmarkten. De toestand is nog verergerd na 22 oktober, toen OSG aankondigde dat als gevolg van een belastingprobleem de financiële rekeningen van de voorbije drie jaar niet langer betrouwbaar waren. Dat probleem heeft te maken met de manier waarop operaties tussen de hoofdzetel en de buitenlandse dochters boekhoudkundig zijn verwerkt.

Herstructurering

Door Chapter 11 aan te vragen kan OSG nu intern orde op zaken stellen en zijn schulden verminderen. ‘Een ordentelijke herstructurering onder Chapter 11 zal stabiliteit opleveren voor zowel OSG als de hele scheepvaartindustrie. Wij verwachten uit onze Chapter 11-reorganisatie te voorschijn te komen met een solide financiële basis en een duidelijk pad naar toekomstig succes’, zegt Morten Arntzen, voorzitter en ceo van OSG, in een persbericht.

De herstructurering zelf is toevertrouwd aan John Ray, ceo van Greylock Partners. Er zou voldoende in kas zijn om de maritieme activiteiten gewoon voort te zetten.

Dat laatste is ook van belang voor Euronav, de tankerrederij die door de families Saverys en Livanos wordt gecontroleerd. OSG is immers een van de partners in de pool Tankers International (TI) waar ook Euronav deel van uitmaakt. In totaal brengen acht rederijen hun tankers samen in de pool, om die efficiënter uit te baten en aan commerciële slagkracht te winnen. Eind oktober benadrukte Hugo De Stoop, de financieel directeur van Euronav, dat de penibele toestand van OSG geen risico inhoudt voor de klanten van TI.

Impact

Scheepvaartanalisten verwachten ook weinig impact voor de tankermarkten. ‘Men zal OSG-schepen blijven charteren’, zei analist Marius Magelie van ABG Sundal Collier Holding in Oslo aan Bloomberg. ‘Er komt geen plotse uitverkoop van OSG-schepen, dus zal het effect op de vrachttarieven neutraal zijn.’

Zijn collega Petter Narvestad van Fondsfinans treedt hem bij: ‘Wij verwachten geen gevolgen voor de brede scheepvaartmarkt. Eén speler in moeilijkheden betekent niet zoveel verandering.’

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud