Tekort aan truckers nog nooit zo nijpend

Vrachtwagens wachten in de haven van Antwerpen op hun lading. ©ANP

Nooit eerder schreeuwden Belgische transportbedrijven zo om vrachtwagenchauffeurs als de voorbije maanden.

Uit cijfers van de VDAB blijkt dat het tekort aan truckers piekt op een recordhoogte. In de periode augustus 2017 tot juli 2018 ontving de Vlaamse arbeidsbemiddelaar 3.800 vacatures van werkgevers. In het jaar daarvoor waren dat er maar 3.200, 18 procent minder. Sinds 2014 is de vraag naar truckers verdrievoudigd.

De zwaarst getroffen subcategorie is die van chauffeurs voor de distributiesector, die winkels en supermarkten bevoorraden. Daar verdubbelde de vraag het voorbije jaar. In november vorig jaar werd bekend dat Delhaize niet tijdig zijn rekken gevuld krijgt, mede door een tekort aan chauffeurs.

Permanent tekort

De VDAB-cijfers geven aan dat er in Vlaanderen permanent 1.000 vrachtwagenbestuurders tekort zijn. Volgens een raming van de transportfederatie Febetra is dat een onderschatting. Het zou voor heel België om 5.000 truckers gaan.

De voorbije twaalf maanden piekte het aantal vacatures voor vrachtwagenchauffeurs in Vlaanderen op 4.000. Dat is drie keer meer dan vijf jaar geleden.

Het tekort is volgens Febetra-directeur Philippe Degraef vooral te wijten aan de vergrijzing. ‘40 procent van de Belgische chauffeurs is ouder dan 50. De opleidingen bij de VDAB, de beroepsscholen en de private rijscholen kunnen die uitstroom niet bijhouden. En dat terwijl de vraag naar transport boomt door de economische hoogconjunctuur. Daarnaast maakt de stilstand door files dat meer chauffeurs nodig zijn om hetzelfde aantal kilometers af te leggen. Van buitenlandse chauffeurs valt ook niet veel soelaas te verwachten: heel Europa zit verlegen om truckers.’

Het zet de transportbedrijven aan tot een creatief personeelsbeleid. De Oost-Vlaamse exprestransporteur Xwift probeert truckers aan te trekken door ze een bedrijfswagen aan te bieden. Die krijgen ze als ze zuinig en veilig rijden, waardoor de kosten voor brandstof en ongevallen fors dalen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content